Den förhandling som hölls i eftermidddag var en följd av att arbetsgivaren kallat till förhandling om en nedläggning av callcentret sedan personalen nu strejkat i en månad för att få schysta villkor genom kollektivavtal.
De har i dag en timlön på 85 kronor, saknar övertidsersättning, försäkringar och pensionsavsättningar.
Strejken har fått ett stort stöd från allmänheten. Exempelvis har Unionen hittills noterat över 24 000 reaktioner i social media på den kampanjsida som man sjösatt till stöd för de strejkande. Även från arbetsgivarhåll, genom företagarföreningen Företagarna, har man reagerat då organisationen, som företräder 70 000 företagare, har uttalat sitt stöd för de strejkande.
Men detta har alltså inte påverkat callcentrets ägare Peak Partners i Stockholm som sysslar med finansiell rådgivning till företag och privatpersoner.
Vid förhandlingen i dag var förutom Patrik Åsell också en annan ombudsman från Unionen, de två anställda medlemmar som deltar i strejken och Patrik Bergman, som är vd för callcentret och dessutom är vice vd och sitter i styrelsen för Peak Partners samt ett juridiskt ombud för den sistnämnde med.
- Vårt mål vid förhandlingen var även att diskutera kollektivavtal och vi försökte få dom att se även de ekonomiska fördelarna med att ha ett avtal. Men de ville inte ens diskutera ett kollektivavtal, säger Patrik Åsell.
Varför arbetsgivaren inte är intresserad av att teckna ett kollektivavtal fick man ingen förklaring till på mötet.
Någon förklaring till varför man nu lägger ned callcentret i Fränsta gavs inte heller.
- De hävdar bara att det inte är meningsfullt att driva verksamheten och påpekade att de bestämmer över bolaget, säger Patrik Åsell.
Hur gå ni vidare nu?
- Konflikten kommer att leva vidare tills man endera tecknar avtal eller verksamheten upphör, vilket enligt arbetsgivaren sker om en månad, när de anställdas uppsägningstid går ut. Och vi kommer fortsätta bevaka våra medlemmars rättigheter exempelvis vad gäller uppsägningstiden, säger Patrik Åsell.