Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Callcentret - det nya bruket

Under större delen av 1900-talet var Karlskoga synonymt med ett bolag: Bofors. I dag finns drygt en tiondel kvar av det gamla företaget och arbetsmarknaden består istället av en ny aktör: callcenterföretaget Transcom.
Lina Jonsson Publicerad

Året är 1955. Kön ringlar sig fram i långa rader. Längs trottoaren står bilarna fullpackade. Stormkök, badkläder, ett parasoll. Det är industrisemester och personalen på vapentillverkaren Bofors gör sig redo för några veckors välförtjänt vila. Trampet av kängor trummar rytmiskt mot asfalten - sammanlagt ska 10 000 anställda ut genom grindarna.

När Boforskoncernen var som störst arbetade nästan en i varje Karlskogafamilj vid bruket. De hade en egen affär, ett eget dagis, en läkarstation och möjlighet att hyra bostad. De flesta började redan efter grundskolan och blev sedan kvar under hela yrkeslivet.

- Min pappa började när han var 13 år, med enklare uppgifter. På den tiden var Karlskoga Bofors. Det fanns ingen som inte kände någon som arbetade på bruket, säger Katarina Mälman, som arbetar på Bofors support.

Från 10 000 anställda till 800

Företaget växte under hela 1900-talet, inte minst genom omfattande vapenleveranser till det svenska försvaret under de båda världskrigen. Därtill exporterades en hel del kanoner, som kom att bli något av företagets kännetecken.

Men i slutet på 1970-talet hände någonting. Sveriges försvarsbudget stramades åt och regeringen var inte längre villig att satsa pengar på krigsteknik. Även om Bofors produktion till största delen gick på export, så innebar det stora förluster i orderingången. 40 år senare har företaget knoppats av i sådan fart att endast 800 av de tidigare 10 000 anställda finns kvar. Medelåldern som förut steg och sjönk i takt med gymnasiekullarna ligger nu stadigt på 50 år. Lokalerna som förut sjöd av liv, ekar tomma och skjutfältets tester blir allt mer sällsynta.

Callcenter blev Karlskogas räddning

Samtidigt gjorde en ny bransch entré i Sverige och Karlskoga. Callcenterföretaget Transcom, som tidigare hette Kabelvision, slog sig ned i staden. Ungdomarna som tidigare flytt fältet då arbetsmarknaden vek, började så sakteliga återvända.

- Det var en räddning. Hade inte Transcom slagit sig ned här hade staden dött ut, säger Ulla Karin Fredlund, Unionens klubbordförande på Bofors.

 Från mitten av 1990-talet och fram till 2000-talet ökade Transcom personalstyrkan från ett tiotal till över 1 200 personer. I dag arbetar drygt 870 personer med telefon- och internetsupport. Lokalerna är ljusa och rymliga och från det öppna kontorslandskapet hörs ett ständigt surr av röster. Även här har många ungdomar gått direkt från skolan in i arbetslivet, så medelåldern är låg. Callcenterbranschen har blivit något av en inkörsport i arbetslivet.


- Jag tror att medelåldern ligger någonstans mellan 25 och 27 år, men då är det några gamla rävar som drar upp den. De flesta är nog i 22- årsåldern, säger Anders Karlsson, Unionens klubbordförande på Transcom.

I väntan på studier

En av Transcoms yngsta medarbetare är Fredrik Wallengren. Han började plugga till byggnadsingenjör direkt efter gymnasiet men kände ganska snabbt att motivationen inte räckte till.  

- Eftersom jag har flera vänner som jobbar här så blev det ganska naturligt att jag hamnade i callcenterbranchen. Jag blir väl kvar ett år eller två tills motivationen att plugga kommer tillbaka, säger han.

Hans historia är inte unik. I snitt stannar medarbetarna på Transcom i två till tre år, innan de går vidare i arbetslivet.

Under en dag tar Fredrik Wallengren emot mellan 50 och 100 kundsamtal. Däremellan ordnar han med administrativa frågor: fakturafrågor, felanmälningar och tilläggstjänster. 

- Man blir ju lite trött i öronen ibland men det är bara att bita ihop.

Låg sjukfrånvaro

Och bita ihop verkar de flesta på Transcom göra. Många företag brottas med en hög sjukfrånvaro, inte minst inom callcenterbranschen. På Transcom går man dock emot trenden och det beror enligt företagets personalchef på tre saker: laganda, uppföljning och belöning.

Effektiviteten mäts i grupp. Är någon borta drabbar det alltså hela arbetslaget. Ett sjukintyg från läkare ska finnas från dag ett och skulle du dessutom vara borta mycket under året minskar chanserna att klättra inom företaget.

- En del kanske tycker att det är jobbigt med kontrollen men jag tror att de flesta ser det som positiv stress. De som har hög närvaro får även dela på en bonus i form av 1 000 kronor, säger Anders Karlsson.

Oförtjänt dåligt rykte

Katarina Mälman som i dag arbetar på Bofors var tidigare Teamleader på callcenterföretaget. Hon bekräftar delvis att branschen har fått ett dåligt rykte men nekar till dåliga arbetsförhållanden.

- När jag började var allt så nytt. Det fanns inga rutiner så när en ny situation uppkom så skrev vi liksom ned en rutin för hur man skulle göra och så följde man den sedan. På Bofors sitter ju arbetsrutinerna i väggarna, likt en struktur.

Oavsett arbetsvillkor är det Transcom som växer medan Bofors går ned i styrka. Bofors systerföretag i Eskilstuna lades nyligen ned och i höstas brottades huvudkontoret i Karlskoga med ett varsel på 148 anställda. Därtill försöker man att hitta pensionslösningar för att slippa säga upp ytterligare 20 personer som varslats på produktionssidan. Unionenklubben på Bofors, numera Saab Bofors Dynamics, kämpar för att rekrytera nya medlemmar.

- Vi är ungefär 300 i klubben, men eftersom medelåldern är så hög så tappar vi en aning på pensionsavgångarna. Det är nog mest på produktionssidan vi får in nya, säger Kent Jäderqvist, som sitter med i klubbstyrelsen.

Men klubben på Bofors är ändå positiv.

- Vi överlever alltid. Karlskoga är ju Bofors, säger Ulla Karin Fredlund.  

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.