Många unga nappade när telemarketingföretaget Telefonsupporten i Uppsala AB sökte personal på Arbetsförmedlingens platsbank. Uppdraget gick ut på att sälja miljövänliga elabonnemang åt det nystartade bolaget Min El.
Trots namnet har Telefonsupporten i Uppsala sin verksamhet i centrala Linköping. Under sommarmånaderna har man haft ett tjugotal personer sysselsatta med att sälja tjänster åt olika företag.
Enligt anställningsavtalet var de anställda lovade 50 kronor i timmen och lika mycket för varje sålt abonnemang. Men i det finstilta på kontraktet stod att företaget inte betalar ut en krona om de inte säljer ett visst antal abonnemang. Enligt de anställda som tidningen Östgöta Correspondenten talat med har man lyckats sälja så mycket man måste.
Efter några veckors kvällsarbete fick de anställda plötsligt veta att företaget skulle flytta. Personalen informerades på fredagen och flytten gick veckan därpå, ett kvarter bort. Samtidigt fick flera beskedet att de inte fick jobba vidare.
- De sa att de skulle höra av sig när de bytt lokaler, säger Tina Hägglund till Östgöta Correspondenten, som är en av de drabbade.
Veckorna gick och personerna bakom bolaget var svåra att få tag på. Samtidigt väntade de anställda på att få ut lön för den tid de arbetat under sommaren.
- Jag skulle ha tjänat 2 700 på en månad men fick bara 400 kronor insatt på mitt konto, då hade jag ändå fått vänta i två veckor på lönen, säger Tina Hägglund.
De anställda känner sig grundlurade och beskriver cheferna som otrevliga och nedlåtande.
- De vill inte betala trots att jag både har ett skriftligt och muntligt avtal med dem. När jag krävde mina pengar sa de att jag lika gärna kan stämma dem, för jag får ändå inga pengar, säger en 19-årig kvinna som vill vara anonym.
Telefonsupporten i Uppsala AB ägs av Ala Hashim Hassan. Han driver även telemarketingbolagen Inside Sweden AB och Selektiv i Sverige AB tillsammans med Robert Daging, som är personalansvarig i Telefonsupporten. Daging bekräftar att en del av personalen inte fått ut sin lön.
- Det finns de som fått lön och de som inte fått, så är det. Jobbar du på McDonalds kan du inte fika med kompisarna halva arbetstiden. Vi ställer ett enkelt krav: sälj så här många avtal. Vi pratar effektiv arbetstid, säger han till Corren.
Bolagets representanter får dock mothugg från fackligt håll. Unionens regionchef i Östergötland, Per-Erik Djärf, beskriver Telefonsupportens anställningsavtal som ett slavkontrakt.
- Det finns allt för många små oseriösa callcenterföretag, som poppar upp en tid och försvinner. De har den här typen av skrivningar i kontrakten. Hos de seriösa bolagen, med kollektivavtal, då har vi inte de här problemen.