Endast provision eller krångel med lönerna. Många ungdomar som jobbar på ett callcenter känner troligen igen sig. Väldigt få företag i branschen har kollektivavtal och därav få medlemmar, något som gör det svårt för Unionen att hjälpa till.
De unga har ofta lite erfarenhet av arbetsmarkanden och ytterst lite fackliga kunskaper och vet därför inte vilka rättigheter de som arbetstagare har, eller bör ha.
På Swemedia i Kalmar har unga varit tvungna att gå efter en vecka på grund av "fel inställning" till jobbet.
Niclas Selin, försäljningschef på Swemedia, säger till Östran att han inte tycker det är något fel med att personalen har ett par veckor på sig att visa vad de kan.
De som kommer till företaget ska hinna lära sig hantera den nya produkten, lära sig systemet och sälja snabbt . Om de inte klarar det eller har "fel inställning", går de därifrån med den provision de eventuellt har tjänat. Första månaden ger företaget inte ut någon grundlön.
Bengt Persson, ombudsman i Kalmar, har träffat ungdomar som blivit felbehandlade och sett anställningskontrakt som inte är några riktiga kontrakt på olika callcenters i Kalmar.
- Vi har gått ut i skolor och berättat om vårt fack, men det är en resursfråga. Allt för många ungdomar går ut varje år och vi hinner inte informera alla.
Eftersom många inte är fackligt anslutna eller slutar betala när de inser att de flesta på arbetsplatsen inte är medlemmar är det svårt för Unionen att hjälpa till.
- Min tanke är att många direkt blir tillfrågade om de är fackligt anslutna och att arbetsgivaren ber dem att gå ur eftersom de flesta callcenters inte har avtal.
Andra problem som dykt upp på callcenters är utebliven lön och semesterersättning, uppsägning på bristande grunder, oklara lönebesked och ingen sjukersättning. Även projektanställningar en månad i taget menar Bengt har varit ett återkommande problem då flera företag säger att de inte har projekt över sommaren men att de som jobbat är välkomna tillbaka till hösten, vilket blir ett stort problem för den projektanställda som tvingas gå arbetslös under en period.
- Nej vi ska ta upp frågan så fort vi kan och kräva kollektivavtal, säger Bengt Persson bestämt.
Han tycker att det är viktigt att informationen kommer ut och att de unga blir uppmärksammade på sina fackliga rättigheter och vilken hjälp de kan få.
På Teleperformance Nordic i Söderhamn jobbar Sophia Sjökvist som agent supporter. Hon började i januari i år och vet att arbetsplatsen har kollektivavtal och valda ombud.
- Jag känner ingen stress trots att vi har viss provision, den delas ut var tredje månad och är bara en extra bonus, förutom grundlönen. Jag trivs bra och funderar på att gå med i Unionen för jag har hört att det inte är så dyrt.
Ove Renkse, avtalsansvarig ombudsman på Unionen, medger att många callcenters inte har något kollektivavtal och att frågan varit på tapeten i avtalsdelegationen nu i februari. De har lämnat in ett förslag till hur man ska lösa det och hoppas få förbundsstyrelsens stöd. Men före den tionde mars kan de inte säga något.