- Vi vägrar att gå in i diskussioner om antal. Vi börjar med verksamheten och bemanningen. Ambitionen är att undvika en anorektisk organisation och få till en bra bemanning. Det ska finnas chans till kompetensutveckling, hänsyn ska tas till långtidssjukskrivna, säger Berith Westman, ordförande för Sif-Tele.
Inför förhandlingarna har Sifklubbarna krävt underlag om övertid, förtroendearbetstid, uppgifter om antal konsulter samt kompetensutvecklingsplaner.
- Företaget är unikt eftersom vi har befattningsbeskrivningar för alla. Nu är det viktigt att se vad folk gör, säger Berith Westman.
I juni väntas det bli klart hur många som tvingas gå, men när de berörda får besked är oklart. För dem väntar minst tio månader i Telias omställningsenhet, där hjälp ges till kompetensväxling och att hitta nya jobb. Möjlighet finns också att sluta direkt med avgångsvederlag. I ett fåtal fall kan avgångspension bli aktuell.
CHRISTINA SWAHN