Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Avtalet gav ett lyft

Vd:n använder det i marknadsföringssyfte och de anställda får föräldralön, tjänstepension, lönehöjning varje år och mycket mer.
- Kollektivavtalet ger oss trygghet, säger Fredrik Loiske, klubbordförande på callcenterföretaget Pec.
Eva Karlsson Publicerad 6 mars 2012, kl 10:06
Rolf Hermansson och Fredrik Loiske

Det brukar vara mest unga personer i callcenterbranschen men de anställda på Pec är i blandade åldrar. Det är ganska unikt för den här typen av företag, menar Rolf Hermansson, vice klubbordförande:

- Vi har till och med tackat av en säljare som gick i folkpension. Undrar om vi inte är ensamma om det?

Företaget har 220 anställda fördelade på kontor i Kristinehamn, Karlstad, Mariestad och Västervik. Vi befinner oss på huvudkontoret i Kristinehamn. Byggnaden som en gång var ett mentalsjukhus har kvar sina rymliga salar och höga takhöjd. Skärmar runt varje skrivbord dämpar ljuden från alla pågående telefonsamtal.

- Här stannar man länge, säger klubbordförande Fredrik Loiske när vi visas runt.

- Av dem som ändå slutar kommer många tillbaka. Efter ett halvår sitter de här igen, säger Rolf Hermansson.

Vd:n Tommy Nässén, som startade företaget 2003, sitter med öppen dörr mot korridoren. Han studsar upp när han ser oss, kommer och hälsar.

Han ska väl vara med och övervaka vad hans säljare berättar för en reporter tänker jag, men han försvinner in till sig igen.

Får ni gå på toaletten när ni vill, frågar jag lite senare när vi tagit plats i fikarummet.

- Absolut. Jag vet att det finns arbetsplatser där allt loggas, men vi är inte ett sådant ställe, skrattar Rolf Hermansson.

Trendbrott

I oktober förra året skrev Kollega om att det i Värmland hade skett ett trendbrott i callcenterbranschen, att allt fler tecknar kollektivavtal. Rolf Hermansson säger att fackklubben på Pec har bidragit till den positiva utvecklingen.

- Vi är på dem inne på regionkontoret hela tiden. Det är viktigt för oss att alla har avtal. Risken är annars att de som inte är anslutna slår undan benen på oss. De kan ju konkurrera med lägre priser.

Det är skrämmande med alla lycksökare som ser sin personal som slit- och slängvara, menar Rolf Hermansson, men ännu värre är de uppdragsgivare som säger sig vara seriösa och ändå väljer det billigaste alternativet. Han har skrivit brev till dem och uppmanat dem att tänka om.

Personalen på Pec jobbar i skift, från klockan nio till fyra ena veckan, och från fyra till nio på kvällen den andra. De flesta jobbar 73 procent. Alla har en grundlön plus bonus. En riktigt bra säljare kan på sin deltid få ut tjugotusen netto, det genomsnittliga är sextontusen efter skatt.

Fredrik Loiske hann jobba ett år innan företaget tecknade kollektivavtal 2005.

- Den största skillnaden är tryggheten och lönetrappan som gör att lönen ökar en gång per år. Tack vare fackklubben har det även blivit bättre kommunikation mellan företaget och de anställda.

Han säger att det är väldigt bra stämning mellan grupperna:

- Vi är bra arbetsgäng och företaget bidrar till trivseln med fester och teambuilding.

Det låter väldigt bra det här, men är det sant? Jag tar fram listan på faktorer som ger bra arbetsmiljö på callcenter och som Unionen tillsammans med Arbetsmiljöverket och Almega har tagit fram, och gör en kontroll.

Medveten satsning på utveckling av arbetsinnehållet och ökad variation i arbetet, mentalt och fysiskt.

- Jepp, stämmer, säger Fredrik Loiske.

Kortare telefon- och datorarbetspass med regelbundna avbrott efter 1-1,5 timme.

- Stämmer, vi har en och en halvtimme. Jag vet andra ställen där de kör en timme, men det är för kort. När du startar så tar det en viss tid att komma upp och när du är som högst uppe så har det gått en timme och då ska du bryta. En och en halvtimme är alldeles perfekt, säger Rolf Hermansson.

- Vi har provat två timmar, men det är lite för långt. Efter passet har vi en kvarts rast, säger Fredrik Loiske.

Kompetent och väl fungerande arbetsledning.

- Ja!

Utvecklat systematiskt arbetsmiljöarbete, där ledning och personal samverkar.

- Absolut.

Uppmuntran och stöd.

 - Jajamän.

Regelbundna möten mellan chefer och anställda, där allt som gäller arbetet kan ventileras.

- Ja, det har vi. Det sköts väldigt bra här. Chefen fattar inga beslut innan han kallar in facklubben för en mbl-förhandling eller information. Han gör det även när det inte behövs, säger Fredrik Loiske.

Utvecklingsmöjligheter.

- Det är väl lite si och så det. Men det beror på vad man menar. Man kan utvecklas i sitt jobb som säljare, men att stiga i graderna är lite svårt. För att vara ett företag på 220 personer har vi väldigt få chefer, säger Rolf Hermansson. 

Tillgång till företagshälsovård.

- Nej. Vi har ett avtal som innebär att vi kan ringa till en sjuksköterska om man är sjuk och få rådgivning. Det finns mer att önska där.

Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.