Facken vid GM:s fabriker i Europa fick ursprungligen till avtalet med ägaren 2004, då GM:s omstrukturering av den europiska verksamheten inletts. Syftet var att försöka se till att GM inte skulle kunna spela ut fabrikerna mot varandra.
Avtalet har sedan reviderats ett par gånger. Först 2005, då GM ville flytta produktionen av Saab 9-3 och 9-5 till tyska Rüsselsheim och sedan 2007, då GM lät flera europeiska bilfabriker "tävla" om vilka som skulle få bygga bilar på den nya Deltaplattformen.
Enligt avtalet får ingen anställd tvingas till uppsägning och ingen fabrik stängas.
- Man får säga upp folk, men bara genom att erbjuda dem en uppsägning. Och då ska man ha många månaders ersättning, säger Anette Hellgren, Unionens klubbordförande på Saab.
Facken hävdar att avtalet också gäller vid rekonstruktionen av Saab.
- Avtalet är ju unikt och därför vet vi inte riktigt vad som gäller. Och vi har ju inte kommit till några diskussioner med rekonstruktören än. Men som ofrivilliga banbrytare har vi bestämt att vi i alla fall ska testa det här, säger Anette Hellgren.
- Vi hävdar ju att avtalet gäller så länge GM äger oss. Samtidigt vill vi inte vagga in någon i falsk trygghet. En rekonstruktion av ett företag i den här storleken är ju oerhört komplex. Det här underlättar ju inte och personligen tror jag det kan leda till tuffa och konstiga förhandlingar.
Vad händer om ni hamnar i en situation där rekonstruktören säger att Saab kan överleva under förutsättning att det sker en neddragning av personal?
- Då skulle avtalet kanske ändå kunna leda till att villkoren blir bättre för dem som måste gå, säger Anette Hellgren.
Det blir dyrt för GM?
- Jo. Och eftersom avtalet är träffat på Europanivå och våra kollegor vid andra fabriker i Europa står inför liknande situationer, samtidigt som GM inte har särskilt mycket muskler, så kan man undra hur det ska gå.
Vad händer om rekonstruktören kommer fram till att Saab ska gå i konkurs?
- Vi spekulerar inte i det. Nu är det rekonstruktionen som gäller och vi tar en sak i taget, säger Anette Hellgren.
Klubben får nu hjälp av en förbundsjurist med att försöka ta reda på hur avtalet gäller vid en rekonstruktion.