I dag saknas uppgifter om vilka utländska företag och arbetstagare som finns i Sverige. Arbetsmiljöverket har därför fått i uppdrag att bygga upp ett register där arbetsgivare anmäler utländsk arbetskraft på tidsbegränsade uppdrag. Skyldigheten att anmäla gäller för arbetsgivare, både inom och utanför EU.
När registret finns på plats hoppas Arbetsmiljöverket få en samlad bild av hur många som är här och arbetar, samt vilka länder de kommer ifrån. På så sätt kan myndigheten och arbetsmarkandens parter också försäkra sig om att utländska arbetstagare får de villkor de har rätt till enligt svensk lag. Exempelvis inom arbetsmiljö, arbetstider och diskriminering.
Lagändringen börjar gälla från och med 1 juli i år. Men arbetsgivaren ska även anmäla arbetstagare som utstationerats före juli och som arbetar i Sverige då lagen börjar gälla.
Arbetsmiljöverket vill ha koll på utländska företag
Från och med den 1 juli måste utländska företag som vill skicka personal på uppdrag i Sverige anmäla det till Arbetsmiljöverket.