På onsdagen presenterade arbetsgivareorganisationen Almega sitt förslag till ny forskningspolitik på ett seminarium i Stockholm. Samtidigt presenterades en kartläggning av hur tjänsteföretag i dag arbetar med forskning.
Säg innovation och man tänker genast på tekniska uppfinningar. Men vad betyder samma ord i ett tjänsteföretag?
- Det kan vara allt från mycket små förändringar till sådana som påverkar hela samhället, säger Eva-Karin Andersman, forskningsansvarig på Almega.
Inrättandet av bemanningsbranschen är ett exempel. Det blev en lösning på en arbetsmarknad som fungerade trögt.
Ett annat exempel är City Mail, som förändrade sättet att leverera post.
- Man låter kunderna sortera sin utgående post innan den levereras till City Mail. Det spar pengar för kunden och tid för City Mail, säger Eva-Karin Andersman.
I en studie svarade hälften av de tillfrågade tjänsteföretagen att kunderna är viktigaste källan till nya idéer. Fyrtio procent sa att starka och långsiktiga relationer med kunderna är bästa framgångsreceptet. Därnäst ambitionen att hela tiden överträffa kundernas förväntningar.
Tjänsteföretags innovationer är ofta mer kundnära än teknikföretagens. Det är också svårare att bedöma effekterna av dem. Dessutom är dessa företag omgärdade av regler som försvårar deras innovationsverksamhet. Och de har svårare att ordna finansieringen än teknikföretag har.
I den avslutande paneldiskussionen vid seminariet deltog bland andra en doktor i tjänsteinnovationer och flera riksdagsledamöter. Deltagarna enades om att innovationer har en avgörande betydelse för tillväxten i samhällsekonomin. Och att det i hög grad gäller även tjänsteföretag.
Christina Johannesson på FBA (Forum for Business Administration) har studerat förhållandena i Irland. Trots sin litenhet har landet ambitionen att bli bäst i Europa på tjänsteinnovationer. Inte genom att kopiera redan existerande policyn utan genom att komma på nya:
- Länder som har stora planer på området gör ingen skillnad mellan tjänste- och industriföretag. De har en bred, integrerad syn, även politiskt.
Johannesson förespråkar en omvärdering av ordet produktivitet. Med det förknippar de flesta bara antal producerade varor. Därför ligger det nära till hands att se tjänstesektorn som improduktiv.
- Det finns en uppfattning om att humanister ägnar sig åt sånt som alla kan, tekniker åt sånt som bara de kan. En orättvis jämförelse som också den är till nackdel för attityden till på tjänsteföretag.