Allt mer tvärvetenskap på högskolorna
IT blandas med biologi eller pedagogik. Och vård med mångkultur. Högskolorna skapar nya utbildningar för att anpassa sig till arbetsmarknaden.
En ny utredning från högskoleverket visar att högskolorna är bra på att förändra och förnya sina utbildningar.
- Vi får ofta höra att det utbildas för få ingenjörer. Men då glömmer man bort alla studenter som tar en magisterexamen i teknik, säger Charlotte Hasth som är utredare på högskoleverket.
- De kallas inte ingenjörer men deras kompetens är vad företagen efterfrågar. Ofta har de läst fler ämnen än bara tekniska. Men de som anställer tekniker känner inte till det nya systemet tillräckligt.
Tvärvetenskap är något många högskolor tagit till sig, visar utredningen. Mindre högskolor vill profilera sig genom attraktiva kombinationer. Ofta är det IT som blandas med andra ämnen.
- Det finns utbildningar i informationsscenografi eller informationspedagogik. Kombinationerna blir väldigt attraktiva på arbetsmarknaden, säger Charlotte Hasth.
En annan nyhet är utbildningar i entreprenörskap. Inget av de programmen är äldre än tre år och studenterna har inte hunnit ut på arbetsmarknaden ännu.
- För att kunna starta nya företag krävs ordentliga kunskaper. Högskolorna tycker det är viktigt att satsa på individernas kreativitet och förmåga att utveckla affärsidéer.
Det har också startats utbildningar om det mångkulturella samhället. Flera vårdhögskolor ger kurser som ska hjälpa vårdpersonal att bättre hantera möten med människor från andra kulturer.
- Dels får mångkultur en större roll i traditionella vårdutbildningar. Men det finns också kurser som läkare, sjuksköterskor och annan vårdpersonal kan gå tillsammans som en vidareutbildning när de börjat jobba, säger Charlotte Hasth.
JOHANNA JOHNSSON © siftidningen 1999