Uniflex, som hyr ut personal till Telenor i Karlskrona, tvingas varsla 300 anställda. Den norska teleoperatören har beslutat att organisera om sin kundservice och i stället lägga ut tjänsten på företag i Kalmar och Göteborg. Som en konsekvens av omorganiseringen varslar företaget dessutom 35 anställda på kontoret i Karlskrona, som kommer att erbjudas att följa med till den nya arbetsgivaren, kundtjänstföretaget Sykes.
Enligt Roland Bingström, ombudsman på Unionen, kommer den varslade Uniflex-personalen att få ett erbjudande om att söka de lediga tjänsterna på Sykes som nu uppstår i Kalmar och Göteborg.
Under tisdagen höll Unionen informationsmöten för Uniflex personal om hur processen går vidare.
- Tongångarna här är inte särskilt uppåt. Det är unga människor mellan 20 och 25 år gamla som berörs och som inte har mycket i sin ryggsäck - för många av dem är detta deras först jobb. Det kommer inte att bli helt enkelt att hitta ett nytt arbete här i regionen. Det är ett tungt slag för Karlskrona och kommunen höll ett krismöte i går, säger Roland Bingström.
Vad kan Unionen göra?
- Åt själva situationen som sådan kan vi inte göra så mycket, verksamheten läggs ner och att de säger upp i stort sett alla så det finns inte så mycket att "turlista" om. Men vi bevakar våra medlemmars intresse och ger dem all service och information. De får tillgång till Trygghetsrådet och vår inkomstförsäkring. Det kommer att bli mycket arbete för oss ombudsmän men det är det vi är till för.
Unionen har i dagsläget 140 medlemmar på Uniflex i Karlskrona men många varslade har ansökt om att gå med i facket. Unionen kommer att hålla en generös linje och hjälpa även de som inte varit medlemmar tillräckligt länge för att vara berättigade till hjälp. Men även ickemedlemmar är välkomna till fackets representanter för att ställa sina frågor.
Telenor flyttar i första hand kundcenterverksamheten för att förbättra servicenivån, inte som besparingsåtgärd. Unionenklubben på Telenor har protesterat mot beslutet eftersom man är övertygad om att verksamheten skulle kunna bedrivas med minst lika bra kvalitet i Karlskrona om företaget satsat på kompetensutveckling och en "personalvänlig outsoursning".
- Stämningen är samlad men många tycker att Telenor säljer bort hjärtat i företaget, sammanfattar klubbordförande Lars Brodd.