Den kraftiga prisstegringen på flygbränsle i kombination med minskat affärsresande och problematiken med Dash-planen har resulterat i stora ekonomiska problem för SAS. Enligt bolagets kvartalsrapport, som presenterades under tisdagsmorgonen, gör koncernen en förlust före skatt på 973 miljoner för första kvartalet, det är nästan 900 miljoner mer än under motsvarande period i fjol.
Förlusterna får som följd att företaget utökar det tidigare besparingsprogrammet. Utöver de 2,8 miljarder svenska kronor i besparingar som redan är annonserade måste SAS nu spara ytterligare 1,1 miljarder och man aviserar att ytterligare 1 000 jobb försvinner under 2008. Bolaget gör också en kapacitetsneddragning med 11 flygplan från hösten 2008.
Facken inom SAS har fortfarande inte blivit informerade om några detaljer kring var och hur det ska sparas.
- Vi är färre anställda i Sverige än vad vi är i Danmark och Norge, rimligtvis borde vi ta en mindre del av de här 1 000. Jag skulle tro att hälften tas i produktionsledet och hälften inom administration, säger Sven Cahier.
- Det känns oerhört tungt, men samtidigt finns det en stor förståelse bland de anställda för att det här måste ske. Jag ser en fortsatt trängd flygindustri som måste fortsätta rationalisera, så vi har inte sett botten än.
Från fackligt håll anser man att SAS-ledningen borde ha gjort mer för att förhindrat det nuvarande läget.
- Vi har haft en del synpunkter på Dash 400-problematiken och på andra kollektivavtal, främst pilotavtalen och kabinavtalen i Norge och Danmark. Vi tycker att man många gånger kunde ha hanterat på annorlunda sätt, säger Sven Cahier.