Facebook är med sina över 1,3 miljarder användarkonton det tveklöst största sociala mediet i världen. Men det är framför allt för privat kommunikation forumet används – och för företag och organisationer som vill nå privata konsumenter. Webbaserade tjänster för arbetsrelaterad kommunikation, nätverkande och dokumenthantering har i stället Google Drive, Microsoft Office och Linkedin stått för.
Nu utmanas de av Mark Zuckerbergs mastodontforum, när Facebook drar igång en ny tjänst: ”Facebook at Work”. Det rapporterar Financial Times som kommit över vad de beskriver som hemliga uppgifter.
Den nya sajten ska enligt de uppgifterna se ut och fungera ungefär som det Facebook vi över miljarden användare redan känner oss så hemma med, men på en separat sajt, vilket kan underlätta för alla som någon gång hamnat i dilemmat att privata bilder och konversationer blir synliga för såväl chefer som kunder och kollegor.
Facebook har kritiserats för att ta för lätt på säkerheten kring användardata. För att företag och organisationer ska våga använda det nya forumet för känslig, professionell kommunikation måste också säkerheten hamna mer i fokus.
Många företag har också förbjudit användning av Facebook på arbetstid, eftersom det stjäl för mycket tid. Med den nya tjänsten hoppas Facebook att kunna få tillbaka användarna också under arbetstid, vilket naturligtvis är viktigt för att inte tappa annonsörer. Facebook at Work kommer, enligt Financial Times, antagligen inte att vara avgiftsbelagt, åtminstone inte till en början.