Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Vägrade sänka lönen - förlorade jobbet

Bli konferensvärd och sänk lönen med 24 000 kronor i månaden. Det erbjudandet fick en rutinerad art director av reklambyrån han var anställd på. När han tackade nej blev han av med jobbet. Unionen har nu stämt byrån för diskriminering.
Ola Rennstam Publicerad

Efter 30 år på en anrik reklambyrå i Stockholm blev mannen i slutet av förra året kallad till ett möte med ledningen. Där föreslog företagets personalansvarige att AD:n skulle säga upp sig och bli frilans. Som plåster på såren skulle byrån stå för aktiekapitalet i hans nystartade bolag. Trots att mannen tackade nej till arbetsgivarens erbjudand återkom ledningen med flera propåer med samma innebörd.

I mitten av mars fick AD:n två omplaceringserbjudanden; det ena innebar att mannen skulle bli konferensvärd på byrån och därmed sänka sin lön med 24 000 kronor i månaden samt få betydande försämringar i sin tjänstepension. Det andra erbjudandet innebar att bli formgivare på ett dotterbolag, en tjänst som han saknade tillräckliga kvalifikationer för. Mannen tackade nej till båda förslagen och blev kort därpå uppsagd på grund av arbetsbrist.

Unionen har nu stämt reklambyrån för diskriminering på grund av ålder. Enligt stämningen beror uppsägningen i själva verket på att företaget vill göra sig av med äldre medarbetare och i stället anställa yngre personer till en betydligt lägre kostnad.

Det visade sig nämligen att företaget hade anställt flera nya AD:s sedan Unionenmedlemmen fick det första erbjudandet om att bli frilans. Därmed anser Unionen att det inte kan ha funnits någon arbetsbrist. Förbundet konstaterar också att de omplaceringserbjudandena som mannen fick inte har varit skäliga. Sammanlagt kräver Unionen närmare 200 000 kronor i skadestånd av arbetsgivaren.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.