Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Vägrade konkurrensklausul - fick sparken

1,5 miljon kronor i vite. Det var en anställd på en hårklinik tvungen att betala om hon började jobba hos en konkurrent fem år efter sin anställning. När kvinnan vägrade skriva under konkurrensklausulen blev hon avskedad.
Ola Rennstam Publicerad
Colourbox
Kvinnan jobbade med hårtransplantationer. Colourbox

Unionenmedlemmen arbetade på en hårklinik i Stockholmstrakten och var ansvarig för hårtransplantationer. Efter ett halvår med provanställning övergick tjänsten i februari till en tillsvidareanställning. Kvinnan fick en högre lön men arbetsgivaren presenterade kort därpå även ett nytt anställningsavtal med en anmärkningsvärd konkurrensklausul. Den innebar att kvinnan förband sig att inte arbeta inom hårtransplantationsbranschen på den skandinaviska eller turkiska marknaden fem år efter avslutad anställning på hårkliniken. Vid överträdelse skulle hon betala bolaget 1,5 miljoner kronor i vite.

Kvinnan vägrade skriva på och kontaktade i stället Unionen som konstaterade att konkurrensklausulen både var oskälig i sin omfattning och när det gällde vitesbeloppet. När hon meddelade fackets bedömning blev hon kallad till ett möte på kliniken där hennes chef berättade att klausulen var ett test som samtliga anställda skulle genomgå. Eftersom kvinnan valt att gå till sitt fackförbund i stället för att skriva under kontraktet hade han förlorat tilliten till henne. Unionenmedlemmen ombads därpå lämna ifrån sig dator, nycklar och passerkort. Efter den dagen fick hon varken lön eller semesterersättning från bolaget.

Unionen anser att hårkliniken agerande är att jämställa med ett avskedande och har nu stämt företaget. Förbundet kräver över 210 000 kronor i skadestånd för brott mot las, lagen om anställningsskydd, samt 20 000 kronor för brott mot semesterlagen.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.