Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

TCO kritiskt till grönbok om arbetsrätt

Genom en grönbok, en typ av diskussionsunderlag, vill EU-kommissionen starta en debatt om arbetsrätten och hur den kan utvecklas för att öka produktiviteten och minska arbetslösheten. TCO menar att arbetsrätten framför allt är en fråga för nationerna själva.
Publicerad
- Vi är oroliga för var det här ska landa och hur mycket EU ska bestämma, säger Ingemar Hamskär, TCO:s chefsjurist.
Kommissionen har ställt 14 frågor att besvaras av den som vill. Bland annat vill kommissionen veta hur man kan förändra arbetsrätten och kollektivavtalen så att de ökar flexibiliteten på arbetsmarknaden.
- Enligt kommissionen är anställningsskyddet i tillsvidareanställningar problemet när det gäller den tröga rörligheten, Vi tycker inte att trygghet står i motsats till flexibilitet. Vi tycker att man ska satsa på att öka tryggheten i övriga anställningar i stället, säger Ingemar Hamskär.
En annan fråga som kommissionen väcker är om man bör ha ett enhetligt arbetstagarbegrepp inom Europa. I dag kan man i stort sett säga att man, åtminstone i Sverige, är antingen uppdragstagare eller uppdragsgivare. Arbetsrätten och kollektivavtalen omfattar då uppdragstagarna, de anställda. Kommissionen sänder signaler om att man vill införa ett mellansteg, en typ av egenanställning. Men det vänder sig TCO kraftigt emot.
- Vi vill värna rätten att vara anställd. Annars är vi oroliga att man kan tvingas in i en företagarroll. Låt säga att du jobbar hos en arbetsgivare som beslutar att dina arbetsuppgifter bör utföras av ett bolag i stället. Över en natt kan du tvingas bli företagare med bara en uppdragsgivare. I ett slag gör man så att arbetsrätten inte omfattar delar av arbetsmarknaden, säger Hamskär.
Tanken är att grönboken så småningom ska leda till gemensamma arbetsrättsprinciper i EU. Men Ingemar Hamskär utesluter inte att det, trots löften om motsatsen, skulle kunna landa i ett direktiv, om det finns ett brett stöd för det.
- Våra politiker är ju väldigt intresserade av det här. Det är viktigt att vara med på ett tidigt stadium, säger Ingemar Hamskär.
Även Sif har yttrat sig om grönboken. I stort sett menar förbundet att frågor som rör arbetsrätten bör regleras av medlemsstaterna själva.
Den som vill lämna sina synpunkter till kommissionen har fram till den sista mars på sig.

LINDA SVENSSON

Fotnot: En grönbok är ett meddelande från kommissionen som ska stimulera debatt och diskussion inom ett ämne. Synpunkterna kan så småningom sammanställas till en vitbok, förslag till gemensamma åtgärder.




Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.