Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Stöd för facket i Irak

En månad efter de amerikanska truppernas attack mot ett fackföreningskontor i Bagdad har händelsen inte fått någon officiell förklaring. Fackets problem i Irak diskuterades på en internationell konferens i Amman före jul.
Publicerad
Konferensen i Jordaniens huvudstad Amman hölls 17-18 december. Den kallades samman av ILO och Fria fackföreningsinternationalen FFI (ICFTU) efter vädjanden från bland annat den irakiska fackliga federationen IFTU.
Det var den senares provisoriska huvudkontor i Bagdad som angreps av amerikanska ockupationstrupper 6 december. Lokalen vandaliserades och åtta fackliga ledare greps. De släpptes dagen efter. Två veckor tidigare hade USA-soldater gripit två ledare för de arbetslösas fackförening. Även dessa frigavs inom tjugofyra timmar.
Trots fackliga protester och krav på besked från den engelske parlamentsledamoten Harry Barnes (labour) har USA varken bett om ursäkt eller lämnat någon förklaring till arresteringarna.
Rent allmänt är ockupanterna och koalitionsmyndigheten missnöjda med att flera irakiska fackföreningar motsätter sig privatiseringen av irakiska företag. Redan är lönerna halverade och facket fruktar massuppsägningar. Arbetslösheten är 70 procent. Förmåner som tidigare utgick i de statliga företagen utöver lön har upphört.
Under konferensen i Amman leddes IFTU-delegationen av federationens ordförande Rasem Hussien Abdullah. Även ordförandena i irakiska journalist- och lärarförbunden deltog. Totalt 23 internationella och arabiska fackföreningar deltog i mötet.
FFI:s generalsekreterare Guy Ryder ser som en viktig uppgift att stötta de irakiska förbundens utveckling mot demokratiska och legitima fackföreningar. Han uppmanade koalitionsmyndigheten och det provisoriska styrande rådet att ta de irakiska löntagarnas problem på allvar. Ett steg är att utforma en arbetsrätt efter internationellt mönster.
Guy Ryder kritiserade Bushadministrationens vägran att låta företag i länder som var emot kriget vara med och konkurrera om investeringar i Irak.

BJÖRN ÖIJER

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.