Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Unionen stämmer företag för brott mot företrädesrätt

Sju månader efter att projektledaren blev uppsagd anställdes en ny projektledare på ventilationsföretaget. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren för brott mot företrädesrätten till återanställning och kräver att mannen får drygt 150 000 kronor i skadestånd.
Anita Täpp Publicerad
Kvinna räcker över penna till man för att skriva på avtal.
För att företrädesrätten ska gälla måste man själv anmäla att man kräver det, vilket ofta görs genom att man sätter ett kryss i en ruta på uppsägningshandlingen. Foto: Shutterstock

När Unionenmedlemmen sades upp på grund av arbetsbrist, i november 2020, hade han varit anställd som projektledare på ventilationsbolaget i drygt ett år. I samband med att hans anställning avslutades anmälde mannen att han ville utnyttja sin företrädesrätt på företaget.

En sådan anmälan innebär enligt las, lagen om anställningsskydd, att man har förstatjing på ett nytt jobb hos samma arbetsgivare. Det under förutsättning att flera kriterier uppfylls, exempelvis vad gäller anställningstiden och ens kvalifikationer.

Enligt samma lag ska också en arbetsgivare som avser att nyanställa en person när en tidigare anställd har företrädesrätt alltid först förhandla med dennes fackförbund.

Men det gjorde aldrig ventilationsföretaget innan man, då de nio månaderna ännu inte hade gått, beslöt att nyanställa en projektledare. Vilket innebär att företaget både har brutit mot sin förhandlingsskyldighet och mot mannens företrädesrätt, enligt Unionens stämningsansökan till tingsrätten.

Kräver 150 000 i skadestånd

Vid en tvisteförhandling som förbundet senare påkallat hävdade arbetsgivaren att orsaken till att mannen aldrig kommit i fråga för den nya tjänsten var att han inte hade tillräckliga kvalifikationer för den. Och eftersom det är ett villkor för att företrädesrätten ska gälla så har man heller inte gjort något fel, menade ventilationsföretaget.

Unionen å sin sida framhåller att arbetsgivaren, trots flera påstötningar från förbundets sida, aldrig visat att den nya tjänsten innehåller sådana arbetsuppgifter som medlemmen inte skulle klara. Enligt Unionen är tjänsten mycket lik mannens gamla tjänst.

Unionen kräver att arbetsgivaren ska betala ett ekonomiskt och allmänt skadestånd på sammanlagt 150 000 kronor till mannen.

Företrädesrätt till återanställning

  • Är inskriven i las, lagen om anställningsskydd.
  • Gäller tillsvidareanställda som sägs upp, och visstidsanställda som inte får fortsatt anställning, på grund av arbetsbrist. Det förutsatt att vissa kriterier, exempelvis vad gäller anställningstiden, är uppfyllda.
  • Man måste själv anmäla att man kräver företrädesrätt i samband med att ens anställning avslutas. Vanligast är att man kryssar i en ruta i uppsägningshandlingen. Om uppsägningsbeskedet saknar information om att en anmälan om företrädesrätten krävs så har den uppsagde ändå skyddet.
  • Gäller i nio månader efter uppsägningstidens slut.
  • För att kunna kringgå företrädesrätten måste arbetsgivaren visa att den som sagts upp/inte fått fortsatt anställning ej har tillräckliga kvalifikationer för en aktuell nyanställning.

Läs mer om Företrädesrätten

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.