Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sextrakasserad fick inget stöd

Företagsledningen kände till att en kvinnlig anställd utsattes för sexuella trakasserier av en kollega. Trots det vidtogs inga åtgärder för att trakasserierna skulle upphöra. Nu har Unionen stämt företaget för diskriminering.
Ola Rennstam Publicerad
Colourbox
Varje morgon bad mannen sin kvinnliga kollega om hjälp att sätta på datorn, vilket medförde att hon exponerades fysiskt framför honom. Colourbox

Kvinnan arbetade på ett företag i Gävle och fick våren 2016 i uppgift att lära upp en nyanställd manlig vikarie. Ganska snart började mannen bli fysiskt närgången, vilket kvinnan upplevde som mycket obehagligt.

Bland annat ska kollegan varje morgon bett om hjälp att slå på sin dator vilket innebar att kvinnan exponerades fysiskt framför honom. Eftersom mannen vägrade att flytta på sig tvingades hon böja sig in under hans skrivbord, vilket medförde en regelbunden fysisk beröring. Mannen började med tiden även att stirra intensivt på henne och fälla nedlåtande kommentarer.

Efter ett tag var situationen ohållbar och kvinnan gick till sin chef och berättade om de sexuella trakasserierna. Men i stället för att stötta henne menade chefen att hon inte skulle överdriva och att mannens beteende inte var något att bry sig om.

Kollegans trakasserier fortsatte under hösten, fortfarande utan att bolaget vidtog några åtgärder för att utreda dem eller se till att de upphörde. I december blev kvinnan till slut inlagd på sjukhus och sjukskriven.

Unionen anser att företaget sett mellan fingrarna med de sexuella trakasserierna och att passiviteten lett till att de eskalerade. Nu har man stämt Gävleföretaget och kräver 75 000 kronor i diskrimineringsersättning.

Förbundet konstaterar att bolaget hade kunnat undvika att trakasserierna mot kvinnan fortsatte genom att inte förlänga mannens vikariat, se till att de båda medarbetarna inte behövde sitta tillsammans eller att ge mannen en tydlig erinran.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.