Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sextrakasserad fick inget stöd

Företagsledningen kände till att en kvinnlig anställd utsattes för sexuella trakasserier av en kollega. Trots det vidtogs inga åtgärder för att trakasserierna skulle upphöra. Nu har Unionen stämt företaget för diskriminering.
Ola Rennstam Publicerad 13 november 2018, kl 15:23
Colourbox
Varje morgon bad mannen sin kvinnliga kollega om hjälp att sätta på datorn, vilket medförde att hon exponerades fysiskt framför honom. Colourbox

Kvinnan arbetade på ett företag i Gävle och fick våren 2016 i uppgift att lära upp en nyanställd manlig vikarie. Ganska snart började mannen bli fysiskt närgången, vilket kvinnan upplevde som mycket obehagligt.

Bland annat ska kollegan varje morgon bett om hjälp att slå på sin dator vilket innebar att kvinnan exponerades fysiskt framför honom. Eftersom mannen vägrade att flytta på sig tvingades hon böja sig in under hans skrivbord, vilket medförde en regelbunden fysisk beröring. Mannen började med tiden även att stirra intensivt på henne och fälla nedlåtande kommentarer.

Efter ett tag var situationen ohållbar och kvinnan gick till sin chef och berättade om de sexuella trakasserierna. Men i stället för att stötta henne menade chefen att hon inte skulle överdriva och att mannens beteende inte var något att bry sig om.

Kollegans trakasserier fortsatte under hösten, fortfarande utan att bolaget vidtog några åtgärder för att utreda dem eller se till att de upphörde. I december blev kvinnan till slut inlagd på sjukhus och sjukskriven.

Unionen anser att företaget sett mellan fingrarna med de sexuella trakasserierna och att passiviteten lett till att de eskalerade. Nu har man stämt Gävleföretaget och kräver 75 000 kronor i diskrimineringsersättning.

Förbundet konstaterar att bolaget hade kunnat undvika att trakasserierna mot kvinnan fortsatte genom att inte förlänga mannens vikariat, se till att de båda medarbetarna inte behövde sitta tillsammans eller att ge mannen en tydlig erinran.

Arbetsrätt

Shoppade med företagets kort – fick sparken

Privata inköp med företagskortet och distansarbete från utlandet. Det ledde till att en hög chef på ett företag i energibranschen avskedades. Men enligt Unionen har mannen inte misskött sitt arbete och väljer nu att stämma arbetsgivaren.
Ola Rennstam Publicerad 18 mars 2024, kl 06:00
Till vänster kraftledningar utomhus, till höger en man med ett kreditkort i handen.
Chefen köpte säkerhetsutrustning på företagskortet och lade delar av arbetet utomlands. Det ledde till att han avskedades. Helt felaktigt, menar Unionen och pekar på brister i arbetsgivarens agerande. Foto: Colourbox.

Mannen var anställd som hög chef för ett bolag inom produktion och handel av el. 
Den 23 oktober förra året – samma dag han kom tillbaka till arbetet efter en fyra veckor lång semester – möttes han av beskedet att han blivit avskedad. Orsaken var att chefen, enligt arbetsgivaren, vid sex tillfällen använt företagskortet för privata inköp samt att han inte varit tillräckligt närvarande vid kontoret i Stockholm.

Mannen är utländsk medborgare och arbetade från sitt hemland en vecka varje månad. Ett år och fyra månader före avskedet tilldelades han en varning på grund av bristande närvaro i Stockholm. Vid tidpunkten hade hans pappa diagnosticerats med cancer och genomgick en prövande behandling i hemlandet.

Efter ett samtal med bolagets grundare kom man överens om att vår medlem kunde fortsätta att arbeta från utlandet på samma sätt som tidigare. Efter det samtalet tog arbetsgivaren aldrig upp ämnet igen och mannen tog för givet att allt var i sin ordning, säger Annika Melin Koeppel, förbundsjurist på Unionen som företräder mannen.

”Skyldighet att påtala brister”

Unionen anser att avskedandet saknar grund och har nu stämt bolaget i Stockholms tingsrätt. Enligt förbundet har mannens arbete från utlandet inte påverkat verksamheten i Sverige. Avstämningar och möten med teamet i Sverige skedde alltid digitalt och om mannens närvaro efterfrågades var han på plats.

Det är anmärkningsvärt att arbetsgivaren har låtit det gå så lång tid innan man agerat. Om de nu menar att vår medlem har gjort fel så har man en skyldighet att medvetandegöra och påtala detta. Man kan inte sitta still i båten i 1,5 år och plötsligt ta upp omständigheter man känt till så pass länge i en avskedshandling, säger Annika Melin Koeppel.

En arbetsgivare kan inte grunda ett avsked enbart på saker som denne känt till mer än två månader. Enligt Unionen gjordes fem av de sex inköpen med företagskortet längre tillbaka i tiden. Eftersom bolaget bör haft kännedom om inköpen genom sina månadsgranskningar kan köpen inte ligga till grund för avskedet. Annika Melin Koeppel påpekar att det sjätte inköpet gällde säkerhetsutrustning som bolaget uppmanat personalen att införskaffa och ha i sina bilar. Utrustningen lämnades tillbaka i samband med att anställningen upphörde.

− Arbetsgivaren påstår att det är cykelutrustning, men jag har väldigt svårt att förstå hur de kan få ett vattentätt skydd till mobilen och en resehandduk till cykelutrustning, säger hon.

Unionen begär högt skadestånd

Mannen hade en hög inkomst och var dessutom berättigad till bonus, som under 2021 och 2022 uppgick till sammanlagt 197 000 euro. Därför väljer Unionen att yrka på skadestånd till medlemmen som är betydligt högre än det normala. Förbundet kräver drygt 265 000 kronor i skadestånd per månad i utebliven lön och bonus från och med avskedet i höstas. Utöver det begär man 120 000 kronor i allmänt skadestånd.

Företaget är dotterbolag till en internationell koncern och mannens chef var baserad i ett annat europeiskt land. Men att han eventuellt saknade kunskap om svensk lagstiftning är ingen hållbar förklaring till agerandet, menar Unionens jurist.

Bedriver man verksamhet i Sverige har man en skyldighet att sätta sig in i de regler som gäller här. Man kan inte komma undan genom att säga vi kände inte tills svensk lag, säger Annika Melin Koeppel.