Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Scaniafack till attack mot MAN-avtal

I samband med att tyska lastbilstillverkaren MAN lade ett bud på Scania i somras tecknade företagets ledning och facket vid MAN:s fabrik i München ett avtal som garanterar personalen anställning till 2012.<br />De svenska facken protesterar i dag kraftfullt mot avtalet.
Publicerad
- Det är ju förödande för oss. När det blir rationaliseringar vid ett samgående kommer de att ske i Sverige, säger Håkan Thurfjell, Sifklubbens ordförande i Södertälje.
Det är fortfarande oklart om, och i så fall när, ett samgående kommer att bli av. Volkswagen som är största ägare i både MAN och Scania har gett det tyska företaget till i slutet av nästa vecka på sig att hitta en fredlig lösning. Vad som händer därefter, om man inte lyckas, vet inte de anställda. Samtidigt köper Wallenbergsfären på sig mer aktier för att kunna påverka i större utsträckning.
Det var bara för ett par dagar sedan som MAN:s avtal med sina anställda blev känt för svenskarna.
- De tecknade avtalet i juli. Jag fattar inte att MAN:s vd Håkan Samuelsson kunde göra det när han visste vad som var på gång, säger Håkan Thurfjell.
Avtalet trädde i kraft den 1 oktober i år och garanterar 7 000 anställda arbete fram till 2012.
De svenska facken är mycket oroliga för vad som kan hända om samgåendet blir av.
- Det finns en rad synergier att ta vara på, vilket innebär rationaliseringar. I och med avtalet kommer besparingarna att ske i Scania, säger Håkan Thurfjell.
I ett uttalande som de svenska facken skickar ut till svenska och tyska medier i dag skriver de att det verkar som om MAN behöver Scania för att lösa sina problem. Mot bakgrund av avtalet motsätter sig facken i Scania ett samgående.
Håkan Thurfjell befarar dessutom att MAN kommer att plocka godbitar ur Scania för att stärka den egna positionen på marknaden för de lite dyrare lastbilarna.
Det är ingen hemlighet att både Scanias ledning och aktieägare är emot affären, åtminstone som det ser ut i dag.
- Ett samgående bör ske efter principen om best practice, det vill säga på rättvisa och industriella grunder. Vi gör sex lastbilar per person och år. De gör fyra, vad ska vi med dem till?, säger Håkan Thurfjell.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.