Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Scaniafack till attack mot MAN-avtal

I samband med att tyska lastbilstillverkaren MAN lade ett bud på Scania i somras tecknade företagets ledning och facket vid MAN:s fabrik i München ett avtal som garanterar personalen anställning till 2012.<br />De svenska facken protesterar i dag kraftfullt mot avtalet.
Publicerad
- Det är ju förödande för oss. När det blir rationaliseringar vid ett samgående kommer de att ske i Sverige, säger Håkan Thurfjell, Sifklubbens ordförande i Södertälje.
Det är fortfarande oklart om, och i så fall när, ett samgående kommer att bli av. Volkswagen som är största ägare i både MAN och Scania har gett det tyska företaget till i slutet av nästa vecka på sig att hitta en fredlig lösning. Vad som händer därefter, om man inte lyckas, vet inte de anställda. Samtidigt köper Wallenbergsfären på sig mer aktier för att kunna påverka i större utsträckning.
Det var bara för ett par dagar sedan som MAN:s avtal med sina anställda blev känt för svenskarna.
- De tecknade avtalet i juli. Jag fattar inte att MAN:s vd Håkan Samuelsson kunde göra det när han visste vad som var på gång, säger Håkan Thurfjell.
Avtalet trädde i kraft den 1 oktober i år och garanterar 7 000 anställda arbete fram till 2012.
De svenska facken är mycket oroliga för vad som kan hända om samgåendet blir av.
- Det finns en rad synergier att ta vara på, vilket innebär rationaliseringar. I och med avtalet kommer besparingarna att ske i Scania, säger Håkan Thurfjell.
I ett uttalande som de svenska facken skickar ut till svenska och tyska medier i dag skriver de att det verkar som om MAN behöver Scania för att lösa sina problem. Mot bakgrund av avtalet motsätter sig facken i Scania ett samgående.
Håkan Thurfjell befarar dessutom att MAN kommer att plocka godbitar ur Scania för att stärka den egna positionen på marknaden för de lite dyrare lastbilarna.
Det är ingen hemlighet att både Scanias ledning och aktieägare är emot affären, åtminstone som det ser ut i dag.
- Ett samgående bör ske efter principen om best practice, det vill säga på rättvisa och industriella grunder. Vi gör sex lastbilar per person och år. De gör fyra, vad ska vi med dem till?, säger Håkan Thurfjell.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Trafiklärare startade egen skola – avskedades

Trafikläraren gjorde som sina två kollegor och startade upp en trafikskola parallellt med sitt jobb. Men medan kollegorna fick vara kvar blev mannen avskedad.
Lina Björk Publicerad 12 november 2024, kl 13:14
hand pekar mot en maskin som mäter eco-driving
Trafikläraren startade upp en egen skola, men hade inga kunder. Han borde därför inte avskedats på grund av illojalitet, menar Unionen. Foto: TT/Henrik Montgomery

Under medarbetarsamtal med sin chef berättade mannen att han var intresserad av att starta egen verksamhet. Kollegor till honom hade gjort samma sak, gått ned i tid och arbetade nu som konsulter på trafikskolan. Strax efter mötet blev han avskedad med motiveringen att han agerat illojalt.

Trafikskolan han registrerat var vilande, han bedrev ingen verksamhet och hans arbetsgivare förlorade varken några kunder eller affärer på grund av honom. Han hade dessutom informerat sin chef om planerna. 

– Att enbart starta upp ett eget bolag utan att aktivt bedriva verksamheten är inte tillräckligt för att anse det vara illojalt mot arbetsgivaren. I begreppet ligger att det måste finnas en viss skada för arbetsgivaren och så är det inte i det här fallet, säger Filip Vujcic, förbundsjurist på Unionen och företräder medlemmen i Arbetsdomstolen. 

Förutom att arbetsgivaren inte lidit skada av trafiklärarens sidobolag, var uppsåtet inte att vilseleda sin arbetsgivare. Tvärtom var han transparent, enligt stämningsansökan.  

– Vår medlem har varit helt ärlig med sin arbetsgivare. De har fört en dialog om saken, vilket inte var konstigt med tanke på att flera kollegor har haft exakt samma upplägg. Att han blev avskedad kom som en överraskning.

Unionen stämmer nu arbetsgivaren på sammanlagt 150 000 kronor plus utebliven lön. 

* Kollega har bett trafikskolan i södra Sverige om en kommentar om tvisten. De svarar via mejl att de inte kommenterar pågående ärenden.