Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Kabinchef på SAS döms för flygfylla

En kvinna som var kabinchef under en SAS-flygresa mellan Hongkong och Stockholm har dömts för flygfylleri. Trots att hon hade ansvar för säkerheten ombord anser hovrätten att kvinnan inte ska dömas till fängelse.
Ola Rennstam Publicerad
Colourbox.com
Kort efter händelsen gick kvinnan i pension och slutade därmed på SAS. Colourbox.com

Det var i september förra året som flera passagerare slog larm om den uppenbart berusade chefen för kabinpersonalen på en SAS-flight från Hongkong till Stockholm. Hon ska bland annat ha spillt kaffe över en passagerare i businessklass och sluddrat i ankomstutropet till passagerarna.

Vid ankomsten till Arlanda tillkallades polis till passkontrollen och alla i flygbesättningen fick lämna ett utandningsprov. Den då 65-åriga kabinchefen hade motsvarande 1,88 promille alkohol i blodet.

Som kabinchef hade hon ansvar för åtta personer i kabinen samt säkerheten ombord och med det följde bland annat ansvaret för ett dörrpar vid eventuell nödsituation, ansvar för att meddela kaptenen att kabinen är redo inför landning samt ansvar för att säkra lösa föremål vid turbulens.

Läs också: Kabinanställda jobbade över ett dygn utan vila

Nu har Svea hovrätt dömt kvinnan för grovt flygfylleri. Hovrätten bedömer att straffvärdet motsvarar en månads fängelse. Men kabinchefen, som är tidigare ostraffad och inte befaras begå nya brott, döms därför till villkorlig dom och 80 dagsböter. Kort efter händelsen gick kvinnan i pension.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.