Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Hade för låg energi – blev uppsagd

Den nya chefen ansåg att projektledaren saknade tillräcklig energi för att utföra sina arbetsuppgifter och valde att säga upp honom. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren på sammanlagt 260 000 kronor.
Lina Björk Publicerad
traza/Colourbox
Den nya chefen tyckte att projektledaren utförde sitt jobb utan energi och intresse. traza/Colourbox

Projektledaren hade jobbat ett år på finansbolaget när han fick en ny chef. Han hade tidigare inte haft några klagomål på sitt arbete, men den nya chefen ansåg att projektledaren utförde jobbet utan energi och intresse. Hon tyckte också att han inte kunde hålla tider och att arbetet han gjorde saknade kvalitet. Exakt vad som menades med bristande kvalitet ville hon inte precisera.

Till sommaren föreslog arbetsgivaren att han skulle säga upp sig själv. Det ville projektledaren inte utan efterfrågade i stället en handlingsplan för att få veta exakt vad som förväntades av honom. Någon sådan presenterades aldrig utan han blev i stället uppsagd i augusti.

Arbetsgivaren har en skyldighet att om det är möjligt, försöka omplacera den anställda i stället för att säga upp. Finansbolaget lämnade ett omplaceringserbjudande som administrativ resurs. Men tjänsten innebar både en halverad månadslön och helt andra arbetsuppgifter jämfört med hans ordinarie tjänst. Dessutom fick han inte tillfälle att tänka över erbjudandet eftersom arbetsgivaren lade fram förslaget med orden ”Jobbet inne på corpen är slut från och med den här veckan”.

Unionen anser att projektledaren sagts upp utan saklig grund och väljer därför att stämma arbetsgivaren på sammanlagt 260 000 kronor för medlemmens räkning.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.