Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Gift med chefen – fick sluta

André Osinga sades upp från Kronans Apotek med hänvisning till att han är gift med chefen. Kronan motiverar uppsägningen med att de har en policy mot nära relationer, men varken André Osinga eller hans fru har fått se policyn.
Linnea Andersson Publicerad
Simon Paulin / SvD / TT
Kronans Apotek har avböjt att kommentera om de har en policy mot nära relationer eller inte. Simon Paulin / SvD / TT

I måndags arbetade André Osinga sin sista dag på Kronans Apotek i Likenäs i Värmland. Här har han jobbat sedan juni i år då han sökte tjänsten via en annons och rekryterades av chefen på apoteket, som även är André Osingas fru. Han sade upp sig från sitt förra jobb där han tjänade betydligt mer för att han ville arbeta tillsamman med sin hustru.

En vecka efter att han började jobba hörde Apotek Kronans HR-avdelning av sig och sade att det inte var okej att anställa sin respektive och hänvisade till företagets policy mot nära relationer. Andrés fru hade letat på arbetsgivarens hemsida efter särskilda regler för att arbeta tillsammans med släktingar, innan hon anställde sin man och frågade därför efter policyn. Till svar fick hon enligt André höra att det inte fanns någon skriftlig policy men att det inte brukar gå till så.

Eftersom André Osinga är provanställd behöver Kronans Apotek inte motivera varför de säger upp honom. Han har inte fått någon information från HR-avdelningen eller ledningen, utan all information har kommit via hans fru.

Provanställningen var på 100 procent men inför nästa år har arbetsgivaren, enligt André Osinga, gjort om tjänsten till 25 procent. Om André hade fått fortsätta hade hans provanställning övergått till en tillsvidaretjänst på heltid och André tror därför att han sägs upp för att Kronan vill dra ned på arbetstiden i butiken.

Magnus Hildebrand, regionchef på Unionen Värmland, vet inget om det enskilda fallet eftersom Unionen inte har fått in något ärende eller haft kontakt med Unionenklubben på Kronans Apotek. Han säger att arbetsgivare har rätt att sätta upp en rekryteringspolicy men att den som anställer bör veta om att en sådan finns.

- Problemet är om den finns eller inte. finns det en policy är det grönt, finns den inte gör de fel, säger Magnus Hildebrand.

André Osingas sista dag på apoteket är känslosam, särskilt när stamkunder har kommit in och tackat av honom.

- Jag är gråtfärdig, det känns inte roligt. Jag skulle vilja vara kvar här, säger André Osinga.

 

Kollega har varit i kontakt med Kronans Apotek som har avböjt att kommentera uppsägningen eller om de har en policy eller inte.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.