Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Företag vägrar kompensera uppsagd

Ett företag i Norrbotten vägrar att kompensera en anställd som de sagt upp felaktigt. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren i AD, Arbetsdomstolen, och kräver skadestånd på 260 000 kronor.
Ola Rennstam Publicerad

Ett industriföretag i Överkalix bröt mot turordningsreglerna när de sa upp en man som varit anställd i bolaget i 26 år. Det konstaterade AD i en dom i somras och dömde arbetsgivaren att betala närmare 150 000 kronor i skadestånd till mannen.

Den nu 63-årige mannen har varit arbetslös sedan han förlorade jobbet och har löpande sökt nya arbeten. Men arbetsmarknaden i Överkalix för en person som närmar sig pensionsåldern är inte alltför ljus.

Eftersom företaget gjort sig skyldigt till turordningsbrott anser Unionen att man har ådragit sig en skyldighet att betala ekonomiskt skadestånd till mannen. Arbetsgivaren anser dock inte att mannen har lidit någon ekonomisk skada av att bli av med jobbet och har vägrat kompensera honom.

Unionen väljer därför att återigen stämma arbetsgivaren i AD, denna gång på 260 000 kronor, vilket motsvarar lön och andra anställningsförmåner för tiden från huvudförhandlingen fram till idag. Dessutom kräver förbundet ytterligare 27 000 kronor per månad till och med ärendet tas upp i AD.

Kollega har tidigare skrivit om tvisten. Bakgrunden är att industriföretaget genomförde en omorganisation hösten 2012. Unionenmedlemmen sades upp på grund av arbetsbrist men Unionen hävdade att uppsägningen stred mot turordningsreglerna och stämde arbetsgivaren i AD. Tvisten gällde dels om Unionenmedlemmen och en teamledare tillhört samma avtalsområde och dels om mannen haft tillräckliga kvalifikationer för teamledartjänsten.

Arbetsdomstolen delade Unionens bedömning och slog fast att de båda männen tillhörde Unionens avtalsområde och samma turordningskrets. Domstolen underkänner också arbetsgivarens påståenden om att den uppsagde Unionenmedlemmen saknade tillräckliga kvalifikationer för att sköta teamledartjänsten. Därmed hade företaget brutit mot turordningsreglerna i las.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.