Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Företag provocerade fram uppsägning

Orimliga krav och en uppmaning att söka andra jobb. Det vad var som mötte en försäljare efter hennes föräldraledighet. Kort därpå presenterade arbetsgivaren ett förslag om att hon själv skulle avsluta sin anställning. Unionen stämmer nu logistikföretaget eftersom man anser att arbetsgivaren provocerat fram uppsägningen.
Ola Rennstam Publicerad

När den 46-åriga försäljaren skulle komma tillbaka till jobbet efter sin föräldraledighet fick hon ett mottagande som gjorde att hon kände sig allt annat än välkommen. Logistikföretagets chef rekommenderade henne att söka sig därifrån eftersom kraven på henne skulle bli för tuffa. Det visade sig snart att arbetsgivaren hade ändrat försäljarens arbetsuppgifter och krävde bland annat att hon skulle utföra säljmöten och aktiviteter utanför det geografiska område där hon tidigare arbetat. Hon skulle också göra resor som inte gick att förena med hennes föräldraledighet på deltid. Arbetsgivaren krävde vidare att hon skulle skriva på ett dokument med orealistiska krav på säljprestationer. Sammantaget gjorde kraven det omöjligt för kvinnan att kombinera familjeliv och arbetsliv.

Ett par månader efter att hon börjar arbeta igen presentade arbetsgivaren plötsligt ett avtalsförslag som innebar att försäljaren själv skulle avsluta sin anställning. Hon skrev inte på, men situationen ledde till att hon fick en stressreaktion och blev sjukskriven. Två månader senare valde hon dock att säga upp sig.

LO-TCO Rättskydd, som drivit fallet åt Unionen, anser att bolaget har försatt kvinnan i en omöjlig situation och provocerat fram uppsägningen – att hon sa upp sig på egen begäran ska därmed betraktas som en uppsägning från bolagets sida. Nu kräver man logistikföretaget på över 300 000 kronor i skadestånd.

Det visade sig också att företaget upphört med att göra inbetalningar till kvinnans tjänstepension under den 30 månader långa föräldraledigheten, vilket de var skyldiga till enligt hennes anställningskontrakt. Pensionsinbetalningarna påbörjades inte heller efter att hon började arbeta igen.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.