Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Fackligt center bevakar papperslösas rättigheter

Förra året tog Fackligt center för papperslösa emot 34 besök och 130 telefonsamtal. Unionen bemannar centret två gånger per termin.
- Det är viktigt att stödja av solidariska skäl. Och för att visa att man inte får bete sig hur som helst på arbetsmarknaden, säger Karin Skånberg, regionchef i Stockholm.
Lina Björk Publicerad

För sex år sedan tog LO-kongressen beslut om att inrätta ett fackligt center för papperslösa i Stockholm, FCFP. Syftet var att hindra att papperslösa och asylsökande att  utnyttjas på arbetsmarknaden och ge stöd och hjälp till dem som råkat illa ut.

Arbetet startades sedan som ett samarbete mellan fackliga organisationer inom LO, TCO och SACO. Unionen är med och bemannar centret ett antal gånger per termin och sitter också med i FCFP:s styrelse. Förra året tog man sammanlagt  emot 34 besök och 130 telefonsamtal.

- De allra flesta handlar om att man inte fått ut någon lön. Många får korta jobberbjudanden på några veckor eller en månad, men när de sedan begär att få betalt blir de nekade.

I Sverige är det olagligt för arbetsgivare att anställa personer utan uppehållstillstånd. Det betyder dock inte att den som arbetar utan tillstånd saknar rättigheter. Arbetsmarknadens regler ska alltid följas, oavsett om man är papperslös eller inte.
Av dem som besökt eller ringt centret för papperslösa tillhör de flesta LO-kollektivet.

- Många som kommer jobbar inom städ, fastighet eller transport-branschen. De är inte organiserade och då ställer vi upp med rådgivning. Och i de fall där man behöver gå vidare med förhandlingar så hjälper det fackförbund som berörs till med det också, säger Karin Skånberg.

Styrelsen för FCFP har jobbat fram en handbok för ombudsmän och förtroendevalda som kommer att bli klar under våren 2014.

Fakta

I dag uppskattas antalet papperslösa i Sverige till mellan 30 000 och 50 000.
Centret för papperslösa finns på Runö Folkhögskola, i Stockholm. Öppettiderna är 16.00 till 19.00 och telefontiden mellan 08.00 och 20.00.
Telefonnummer: 020 1601006

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.