Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Facket går med på försämringar för arbetslösa

TRR går back och planerar att sänka ersättningarna till uppsagda tjänstemän trots att företagens avgift är lägre än någonsin.<br />
Publicerad
För ett år sedan drog TRR Trygghetsrådet ned på sina kostnader genom att minska perioden för vilken uppsagda kan få avgångsersättning, AGE. Vissa åldersgrupper förlorade ett helt år.
TRR visar ett minus på 300 miljoner kronor. Nu har en rad förslag till nya besparingar tagits fram. Avsikten är att beslut ska tas av TRR:s styrelse i slutet av januari, och gälla retroaktivt från årsskiftet.
Alternativet till att minska TRR:s utgifter skulle vara att öka intäkterna genom att höja företagens avgift. Avgiften, som beslutas i förhandlingar mellan PTK och Svenskt Näringsliv, är i dag lägre än någonsin, 0,3 procent av lönesumman. I början av 90-talet var den som mest uppe i 1,07 procent.
Hösten 2003 sa Sifs förhandlingschef Lars-Bonny Ramstedt, vice ordförande i TRR och styrelseledamot i PTK, att det är "en klockren uppfattning från Sifs sida" att avgifterna borde höjas. Det anser han fortfarande, men säger att "det ser mörkt ut". Anledningen är att även LO-sidan numera har ett omställningsavtal, där arbetsgivarna kostnad är densamma som på tjänstemannasidan. Enligt Lars-Bonny Ramstedt gör det att höjda avgifter knappast går att genomdriva annat än i samband med avtalsrörelsen.
I mars förra året sa Ramstedt att LO:s omställningsavtal inte stoppade kravet på höjda avgifter.
- LO har inte betalat någonting för att få sina 0,3 procent, men vi har avstått löneutrymme för det här i många år.
Förhandlingarna om höjda avgifter skulle då kunna starta först sedan lönerörelsen var avklarad. Nu är beskedet att det får dröja två år till nästa avtalsrörelse.
Mari-Ann Krantz, PTK:s och Sifs ordförande, anser inte att det finns några möjligheter att driva frågan just nu.
- Arbetsgivarnas intresse är minimalt. Om det blir aktuellt, så blir det först till nästa avtalsrörelse.
Tycker du att PTK ska kräva höjda avgifter?
- Jag skulle gärna vilja se att TRR hade mer resurser, framförallt till förebyggande insatser.

Så här mycket skulle uppsagda tjänstemän kunna förlora på de förändringar som diskuteras:

Tjänstemannen är 60 år och har tjänat 18 000 kronor i månaden:
Förlust av schablonbeloppet. Tidigare: 14 000 kr. Efter förändringen: 0 kr. Minus: 14 000 kr.

55 år och har tjänat 25 000 kr i månaden:
Förlust av ersättning för månad 13-18 av arbetslösheten. Dessutom minskar ersättningsnivån från 70 till 50 procent efter 6 månader.
Tidigare: 44 800 kr. Efter: 11 600. Minus: 33 200

60 år och har tjänat 42 000 kr i månaden:
Förlust av ersättning för månad 19-24 av arbetslösheten. Dessutom minskar ersättningsnivån från 70 till 50 procent efter 6 månader.
Tidigare: 347 000. Efter: 158 200. Minus: 188 800 kr.

45 år och har tjänat 35 000 kr i månaden:
Ersättningsnivån sänks från 70 till 50 procent efter 6 månader.
Tidigare: 112 200 kr. Efter: 70 200 kr. Minus: 42 000 kr.

För att ha rätt till avgångsersättning måste den uppsagde ha fyllt 40 år och ha arbetat mer än 5 år sammanhängande i ett TRR-anslutet företag. Uppsägningen måste också ha skett på grund av arbetsbrist.

NIKLAS HALLSTEDT













Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.