Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Anklagad för stöld friades i tingsrätten

Bo Linder anklagades för att ha åsidosatt sin lojalitetsplikt, röjt företagshemligheter och stulit saker från sin arbetsgivare - som krävde honom på 2,7 miljoner kronor i skadestånd. Nu har Västmanlands tingsrätt friat Bo Linder från anklagelserna.
- Man har ju hoppats att sanningen ska vinna och nu har den gjort det, säger en lättad Bo Linder.
Anita Täpp Publicerad

Bo Linder var verksamhetschef för den ekonomiska föreningen U-Schakt i Västerås fram till december 2011. Tidigare samma år lade konkurrenten Foria ett bud på U-Schakt vars ledning till en början var intresserad. Bo Linder fick i uppdrag att ta fram underlag för en eventuell affär.

Men då Foria tyckte U-Schakt krävde för mycket i ersättning gick affären i stöpet. I stället erbjöd Foria Bo Linder, de tre övriga anställda och en konsult som arbetade åt U-Schakt en anställning på Foria, vilket de alla nappade på.

I huvudsak har målet i tingsrätten handlat om att U-Schakt hävdat att Bo Linder sedan våren 2011 i maskopi med Foria arbetat för att Foria skulle kunna köpa U-Schakt billigt eller ta över dess personal.

Ett bevis för detta skulle enligt U-Schakt vara att Bo Linder nu har en bättre lön än tidigare vilket då skulle vara en belöning för de tjänster han gjort åt Foria.

Men nu har alltså Västmanlands tingsrätt funnit att Bo Linder inte gjort sig skyldig till något av det U-Schakt anklagat honom för.

Unionens jurist Roland Bergkvist som företrätt Bo Linder och som aldrig tvivlat på att han skulle frias säger:

- De hade ingen bevisning att komma med och jag trodde på medlemmen som kunde bevisa sina påståenden. Och framför allt hade jag bra muntlig bevisning genom de tre övriga anställda liksom av vd:n och styrelseordföranden i Foria.

- Att Bo Linders nya anställningsvillkor skulle vara en slags muta eller belöning är ett märkligt argument. Visst fick han bättre månadslön på Foria men där lyckades vi också visa att hans tidigare månadslön plus övertidsersättning innebar ungefär samma lön som han fick på Foria.

För Bo Linder har de här två åren varit en påfrestande historia.

- Det har varit jobbigt psykiskt men nu känns det ju fantastiskt bra att ha fått upprättelse även om de försökt smutskasta mig på alla möjliga sätt. Naturligtvis var dom besvikna när så bra personal slutar men det är ju en ganska lång väg innan man skickar på folk en stämning. Och det har varit fantastiskt skönt att få det här stödet både av Roland Bergkvist och från Unionens regionskontor i det här. Det har betytt jättemycket för mig.

U-Schakt får nu stå för rättegångskostnaderna på nästan 440 000 kronor. I en kommentar till domen säger Thomas Norell, vice ordförande i styrelsen för U-Schakt:

- Det enda vi i styrelsen vill säga är att det är synd att den bevisning som vi har inte räcker och mer än så kan vi inte göra.  Man ska inte smutskasta folk i onödan och anser inte domstolen att bevisningen räcker så får vi acceptera det.

Fotnot: Den ekonomiska föreningen U-Schakt i Västerås förmedlar maskin- och transporttjänster till medlemsföretag och kunder.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.