Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Unionen anmäler HIF till Arbetsmiljöverket

Fotbollsklubben Helsingborgs IF brister i sitt arbetsmiljöarbete. Det anser Unionen som anmält klubben till Arbetsmiljöverket.
David Österberg Publicerad
Andreas Hillergren/TT
Anställda på HIF:s kansli har vittnat om brister i ledarskapet och att styrelsen inte gjort något åt problemen. Andreas Hillergren/TT

Under hösten rapporterade tidningen Helsingborgs Dagblad om dålig arbetsmiljö för de anställda på Helsingborgs IF:s kansli. Flera medarbetare vittnade om brister i ledarskapet och att styrelsen inte gjorde något för att komma till rätta med problemen. De drabbade berättade att de blivit utfrysta, nonchalerade och fråntagna sina arbetsuppgifter.

I november gjorde företrädare för Unionen besök på kansliet. Efteråt krävde fackförbundet flera åtgärder för att förbättra det systematiska arbetsmiljöarbetet. Arbetsgivaren fick två veckor på sig att återkomma med ett svar, men svarade aldrig. Strax före jul skickade därför det regionala arbetsmiljöombudet en begäran om ingripande till Arbetsmiljöverket. Där pågår fortfarande handläggningen.

Styrelsen och klubbledningen för Helsingborgs IF besvarar kritiken på klubbens hemsida. Enligt dem var svarstiden alltför kort för att kunna lämna ett genomarbetat material och när de bad om mer tid fick de inget gehör för det.

Ledningen hävdar också att arbetsmiljön på kansliet är god och att det visade sig i den senaste medarbetarundersökningen.

– Trots att den (…) visar goda resultat är vi inte nöjda där. Vi ser tydligt att vi behöver arbeta med personalens återhämtning samt ytterligare förbättra relationerna på arbetsplatsen, säger klubbdirektör Joel Sandborg, enligt hemsidan.

Under året ska klubben presentera en policy och rutiner för det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Ann-Charlotte Andersson är regionalt arbetsmiljöombud för Unionen Sydväst. Hon säger att HIF inte kunde visa att de bedrev systematiskt arbetsmiljöarbete, trots att flera anställda vittnat om kränkningar och andra brister i den psykosociala arbetsmiljön.

Hon tycker inte heller att svarstiden på två veckor var för kort.

– Vi begärde inte att de skulle ha en fullständig redogörelse för hur de skulle arbeta med arbetsmiljön. Om man börjar från noll tar det ju tid. Men vi efterlyste en viljeinriktning, att de visade att de tog frågan på allvar.

Tror du att ni kommer till rätta med arbetsmiljöproblemen?

– Det hoppas jag verkligen. Vi är ju måna om att våra medlemmar ska ha en bra arbetsmiljö och inte blir sjuka på jobbet. Och vi samarbetar gärna med arbetsgivaren och hoppas att de i fortsättningen kontaktar oss om de behöver hjälp. Nu ligger ärendet hos Arbetsmiljöverket, men jag hoppas att arbetsgivaren redan nu påbörjar arbetet med att förbättra arbetsmiljön. 

HIF vill inte kommentera frågan ytterligare utan hänvisar till texten på klubbens hemsida.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Ericsson kräver mer kontorsnärvaro på mindre jobbyta

Efter sommaren bestämde sig ledningen på Ericsson för nya riktlinjer – de anställda ska vara på kontoret mer. Det uppskattas inte av all personal. Framför allt inte då företaget har minskat sina kontorsytor.
Lina Björk Publicerad 21 november 2024, kl 11:15
Ericsson fasad
Ericsson kräver att deras anställda ska vara mer på kontoret. Men där är det svårt att hitta mötesrum och någonstans att sitta enskilt. Foto: Mikaela Landeström/TT

I augusti gick ett internt mejl ut till de anställda på Ericsson där ledningen informerade om nya riktlinjer. I stället för en kontorsnärvaro på 50 procent skulle de anställda vara på kontoret 60 procent, eller tre dagar i veckan. 

Det togs inte emot med glädjesång, speciellt då företaget just krympt sina kontorslokaler med två byggnader i Kista. Enligt Per Östberg, Unionens klubbordförande på Ericsson, har kravet på ökad kontorsnärvaro orsakat en del bekymmer. 

Per Östberg

– Det finns tillräckligt med platser för att alla ska kunna ha en arbetsplats. Däremot finns det inte tillräckligt med enskilda rum där man kan ta möten eller telefonsamtal, säger han. 
– Det orsakar en del stress bland dem som har globala kontakter och behöver leta rum så fort de kommer till jobbet. 

 

Svårt att hitta enskilt rum

En av dem som brukar ha bekymmer att hitta ett rum är utvecklaren Anna Sjöberg. De dagar hon åker in till kontoret i Kista bokar hon sin kontorsplats via en app. Telefonrum eller mötesrum går dock inte att boka. 

– I appen ser det ut som att det ska vara fullt med folk på kontoret, men när man kommer dit så sitter alla i mötesrummen och det ekar tomt i det öppna landskapet. 

– Jag måste alltid komma till jobbet i god tid för att hitta ett rum när jag har möten, det kan vara stressigt, säger hon.

Anna Sjöberg jobbar bland annat med internationella kontakter och sajter i andra delar av landet. Var hon sitter rent fysiskt spelar egentligen ingen roll. 

– När jag väl är på arbetsplatsen så är mina kollegor ofta på andra möten, så jag ser egentligen ingen vits med att åka in oftare. Dessutom får jag mer gjort när jag är hemma. Däremot kan jag förstå om man vill skapa en ”Ericssonanda” för nyanställda på plats.  

Ericsson: Hybridarbetet bestäms i dialog

Enligt Ericssons pressavdelning, som svarar via mejl, så menar arbetsgivaren att även om det finns en ”kontoret först”-policy är det fortfarande upp till varje chef, team och anställd att bedöma hur och var de arbetar bäst. 

– Ericssons hybrida riktlinje har alltid gett möjligheten att i dialog komma fram till hur och var man arbetar bäst och att alla förstår vikten av och fördelarna med att träffas, utifrån ett individuellt och teamperspektiv.

Samtidigt som fler ska komma in till kontoret har ni krympt er kontorsyta det senaste året. Hur går det ihop?

– Ericssons kontorsstrategi bygger på att skapa rätt lokaler som ger rätt förutsättningar för verksamheten att utföra arbetet. Ericsson har många kvadratmeter kontorsyta och arbetar ständigt med att utveckla våra kontor. Vi bedömer att vi har gott om kontorsyta för de som vill jobba på kontoret.

Kommer ni att kontrollera att anställda är 60 procent av sin arbetstid på kontoret?

– Policyn ska ses som en rekommendation snarare än ett strikt krav där vi vill att våra anställda förstår betydelsen av möten mellan människor. Ericsson litar på sina anställda.

Hybridarbete effekt av coronapandemin

Synen på hybridarbete har ändrats efter coronapandemin. Att kunna jobba flexibelt har blivit en förmån som arbetsgivare kan erbjuda. För att få anställda att vilja komma tillbaka till kontoret måste arbetsgivaren kunna erbjuda något mer än en sittplats och ett skrivbord, tror Unionens klubbordförande Per Östberg.

– Ericsson försökte spara pengar genom att ta bort kaffeautomater på några våningar. Så får man till exempel inte folk att komma tillbaka till kontoret. Men de fick backa där, det blev protester, säger han. 

För utvecklaren Anna Sjöberg är gemenskapen med kollegor det som skulle få henne att komma till kontoret mer. 

– Om arbetsgivaren anordnade aktiviteter som skapade gemenskap mellan kollegor så skulle det kännas meningsfullt att åka till kontoret.