Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Rekordmånga chefer lär sig arbetsmiljö

Intresset för arbetsmiljöutbildningar växer. Under 2016 utbildade Prevent 12 600 personer, en ökning med hela 80 procent. Och det är cheferna som står för ökningen.
Ola Rennstam Publicerad
Colourbox
Sedan de nya reglerna om arbetsgivares arbetsmiljöansvar kom till har chefer strömmat till arbetsmiljöutbildningarna, Colourbox

De nya reglerna om organisatorisk och social arbetsmiljö, som trädde i kraft 31 mars 2016, innebär skärpta krav på landets arbetsgivare. Många företag vill nu lära sig hur man arbetar med reglerna i praktiken. Det är en förklaring till det växande intresset för arbetsmiljöutbildningar.

Den tydligaste trenden är att cheferna har blivit betydligt fler, förra året utgjorde de drygt hälften av deltagarna på utbildningarna. Många företag har också tagit chansen att få bidrag till utbildningen från AFA Försäkring.

– Vi ser en ökad medvetenhet. Generellt så når vi högre upp i de stora företagen nu än tidigare, allt oftare är ledningsgrupperna med och det är nytt, säger Marie Rubertsson Nerén, utbildningsledare som jobbar med företagsanpassade utbildningar på Prevent.

– När ledningen är med är det en tydlig signal om att arbetsmiljöfrågorna är viktiga, vilket ger avtryck på verksamheten. Att satsa på arbetsmiljö är också ett sätt att rekrytera ny personal.

Vilka förkunskaper cheferna som går utbildning har varierar stort. Störst behov finns kring grundläggande arbetsmiljökunskaper men också systematiskt arbetsmiljöarbete.

– Vissa har inte mycket kunskap alls. Det är ofta frågan om en grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete samt att få cheferna att förstår sitt ansvar och roll, säger Marie Rubertsson Nerén.

Under 2016 utbildade Prevent sammanlagt 12 600 personer, jämfört med 7 000 året innan.  Störst intresse var det för utbildningar inom organisatorisk och social arbetsmiljö med 3 400 deltagare. Grundutbildningen Bättre arbetsmiljö hade 2 200 deltagare och Arbetsmiljö för chefer 2 100 deltagare.

Om Prevent

Prevent är en ideell organisation som hjälper företag och arbetsplatser att förbättra arbetsmiljön genom att informera, utbilda och ta fram produkter som är till hjälp i arbetsmiljöarbetet.

Prevent ägs av PTK, LO och Svenskt Näringsliv.

Prevent

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Ericsson kräver mer kontorsnärvaro på mindre jobbyta

Efter sommaren bestämde sig ledningen på Ericsson för nya riktlinjer – de anställda ska vara på kontoret mer. Det uppskattas inte av all personal. Framför allt inte då företaget har minskat sina kontorsytor.
Lina Björk Publicerad 21 november 2024, kl 11:15
Ericsson fasad
Ericsson kräver att deras anställda ska vara mer på kontoret. Men där är det svårt att hitta mötesrum och någonstans att sitta enskilt. Foto: Mikaela Landeström/TT

I augusti gick ett internt mejl ut till de anställda på Ericsson där ledningen informerade om nya riktlinjer. I stället för en kontorsnärvaro på 50 procent skulle de anställda vara på kontoret 60 procent, eller tre dagar i veckan. 

Det togs inte emot med glädjesång, speciellt då företaget just krympt sina kontorslokaler med två byggnader i Kista. Enligt Per Östberg, Unionens klubbordförande på Ericsson, har kravet på ökad kontorsnärvaro orsakat en del bekymmer. 

Per Östberg

– Det finns tillräckligt med platser för att alla ska kunna ha en arbetsplats. Däremot finns det inte tillräckligt med enskilda rum där man kan ta möten eller telefonsamtal, säger han. 
– Det orsakar en del stress bland dem som har globala kontakter och behöver leta rum så fort de kommer till jobbet. 

 

Svårt att hitta enskilt rum

En av dem som brukar ha bekymmer att hitta ett rum är utvecklaren Anna Sjöberg. De dagar hon åker in till kontoret i Kista bokar hon sin kontorsplats via en app. Telefonrum eller mötesrum går dock inte att boka. 

– I appen ser det ut som att det ska vara fullt med folk på kontoret, men när man kommer dit så sitter alla i mötesrummen och det ekar tomt i det öppna landskapet. 

– Jag måste alltid komma till jobbet i god tid för att hitta ett rum när jag har möten, det kan vara stressigt, säger hon.

Anna Sjöberg jobbar bland annat med internationella kontakter och sajter i andra delar av landet. Var hon sitter rent fysiskt spelar egentligen ingen roll. 

– När jag väl är på arbetsplatsen så är mina kollegor ofta på andra möten, så jag ser egentligen ingen vits med att åka in oftare. Dessutom får jag mer gjort när jag är hemma. Däremot kan jag förstå om man vill skapa en ”Ericssonanda” för nyanställda på plats.  

Ericsson: Hybridarbetet bestäms i dialog

Enligt Ericssons pressavdelning, som svarar via mejl, så menar arbetsgivaren att även om det finns en ”kontoret först”-policy är det fortfarande upp till varje chef, team och anställd att bedöma hur och var de arbetar bäst. 

– Ericssons hybrida riktlinje har alltid gett möjligheten att i dialog komma fram till hur och var man arbetar bäst och att alla förstår vikten av och fördelarna med att träffas, utifrån ett individuellt och teamperspektiv.

Samtidigt som fler ska komma in till kontoret har ni krympt er kontorsyta det senaste året. Hur går det ihop?

– Ericssons kontorsstrategi bygger på att skapa rätt lokaler som ger rätt förutsättningar för verksamheten att utföra arbetet. Ericsson har många kvadratmeter kontorsyta och arbetar ständigt med att utveckla våra kontor. Vi bedömer att vi har gott om kontorsyta för de som vill jobba på kontoret.

Kommer ni att kontrollera att anställda är 60 procent av sin arbetstid på kontoret?

– Policyn ska ses som en rekommendation snarare än ett strikt krav där vi vill att våra anställda förstår betydelsen av möten mellan människor. Ericsson litar på sina anställda.

Hybridarbete effekt av coronapandemin

Synen på hybridarbete har ändrats efter coronapandemin. Att kunna jobba flexibelt har blivit en förmån som arbetsgivare kan erbjuda. För att få anställda att vilja komma tillbaka till kontoret måste arbetsgivaren kunna erbjuda något mer än en sittplats och ett skrivbord, tror Unionens klubbordförande Per Östberg.

– Ericsson försökte spara pengar genom att ta bort kaffeautomater på några våningar. Så får man till exempel inte folk att komma tillbaka till kontoret. Men de fick backa där, det blev protester, säger han. 

För utvecklaren Anna Sjöberg är gemenskapen med kollegor det som skulle få henne att komma till kontoret mer. 

– Om arbetsgivaren anordnade aktiviteter som skapade gemenskap mellan kollegor så skulle det kännas meningsfullt att åka till kontoret.