Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Rån mot apotek ökar

Antalet rån mot apotek har fördubblats. På lördagen hotades personal på ett apotek i Emmaboda med kniv och inom loppet av tre dagar blev tre apotek i Gävle utsatta för rån och rånförsök.
Johanna Rovira Publicerad 22 september 2014, kl 14:04
Fredrik Persson/TT
Medan antalet rån mot butiker i allmänhet minskar ökar butiksrånen mot apotek. Fredrik Persson/TT

Fastän antalet rån mot butiker har minskat hittills i år, har antalet rån mot apotek ökat. Svensk handel har, enligt tidningen Dagens Apotek, funnit att andelen rån mot just apotek fördubblats – första halvåret hade 15 apotek rånats, men sedan september har minst ytterligare fyra apotek varit utsatta för rån eller rånförsök.

På en och samma dag försökte rånare komma över droger på två olika apotek i Gävletrakten. På fredagen rånade två personer ett annat apotek i Gävle. I Emmaboda rånade en knivbeväpnad drogpåverkad man ett apotek på lördagseftermiddagen.

- Det har blivit vanligare med rån, men det beror på att vi tack och lov varit väldigt förskonade tidigare, säger Carina Jansson, tidigare ordförande för Farmaciförbundet och numera seniorkonsult på Unionen.

- Rånarna är oftast missbrukare som vet exakt vad de vill ha och vad som finns på apoteken. Alla anställda ska genomgå en utbildning om hur man beter sig vid hot och våld och får lära sig är att inte göra motstånd utan räcka över det rånaren begär. Företagen är väldigt bra på att hantera sådana här händelser och de drabbade får träffa psykologer och terapeuter för att bearbeta traumat, säger Carina Jansson.

Arbetsmiljö

5 sätt att bota din telefonskräck

Är du en textare eller ringare? Många tycker att det är en plåga att ringa, speciellt den yngre generationen. Men det finns hjälp för den som vill bota sin telefonskräck.
Lina Björk Publicerad 20 maj 2024, kl 06:06
till vänster en gammeldags telefon. Till höger en kvinna som ser rädd ut.
Många, speciellt i den yngre generationen, föredrar att kommunicera via text framför att ringa. Foto: Shutterstock

Som tjänsteman ingår telefonen ofta i arbetsredskapen. Men inte alla uppskattar att lyfta på luren för att kontakta kollegor och kunder. Enligt en Sifoundersökning, gjord på uppdrag av mobiloperatören Halebop, känner många obehag av att ringa. Bland yngre i åldrarna 18 till 29 år upplevde hälften någon form av telefonskräck. Angela Ahola är doktor i psykologi och förklarar att det inte är så konstigt eftersom den yngre generationen är vana att kommunicera i helt andra kanaler. 

Angela Ahola
Angela Ahola. Foto: Sören Vilks

–  Den yngre generationen kommunicerar via chattar, sms och sociala medier. Den äldre har haft hemtelefon och har vant sig att svara i telefon utan att veta vem det är på andra sidan luren. 

Enligt Angela Ahola kan telefonfobi länkas samman med andra typer av social ångest eller oro. Vi har en grundläggande rädsla för att bli kritiserade, granskade och bedömda. 

I ett telefonsamtal interagerar vi i realtid med den andra. Vi ska där och då, direkt, skapa en relation. Till skillnad från när du skriver ett mejl och kan vrida och vända på formuleringar.

– Människor är slaviskt måna om att bli omtyckta och accepterade. Det hade vi nytta av när vi var beroende av att ingå i grupper för att överleva för tusentals år sedan. Men rädslan som räddade oss tidigare i evolutionen lägger krokben för oss nu, säger Angela Ahola. 

Öva på att bemöta rädslan 

När kroppen upplever rädsla börjar den svettas, pulsen ökar och muskler spänns. Allt för att förbereda sig på det hot som ska överlevas. Det är såklart inte den bästa sinnesstämningen att befinna sig i när du ska ringa ett samtal. Men det finns sätt att öva på att närma sig rädslan. 

Telefonskräck - så slipper du den


1. Börja långsamt. Ring en telefonsvarare och prata in ett meddelande som du övat på. Lyssna på signalerna och låt ljudet bli något bekant. 

2. Ring en person du redan känner. Du kan också be en person du känner ringa dig så att du kan förbereda dig på inkommande samtal. 

3. Ring en restaurang och beställ mat. Här är samtalet förutsägbart. Du ska säga vad du vill äta och personen på andra sidan kommer att säga hur lång tid det tar innan du kan hämta upp maten. 

4. Ring en person du inte känner på till exempel ett kundföretag och ställ en konkret fråga. 

5. När du känner dig bekväm, ring en obekant person och ställ en öppen fråga, där svaret kan leda till ytterligare frågor eller diskussion.   

Källa: Angela Ahola.