Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Många saknar mening med jobbet

Nästan hälften av landets anställda upplever inte sitt arbete som meningsfullt. Men skillnaderna mellan branscherna är stora. Det visar senaste Jobbhälsoindex.
Petra Rendik Publicerad
Colourbox
Tycker du att ditt jobb är meningslöst? Colourbox

Var tionde svensk känner ingen mening med sitt arbete och drygt var tredje känner varken mening eller inte. Minst nöjda medarbetare finns inom handeln och tillverkningsindustrin där 3 av 20 inte tycker att jobbet är meningsfullt. Även IT-konsulter, bank/försäkringsanställda och personal inom hotell och restaurang upplever mindre mening med sina arbeten. Däremot ser det ljusare ut inom vård, skola och omsorg där bara 1 av 20 uppger att de inte känner någon mening med sitt jobb. Det visar den årliga undersökningen om hälsan inom arbetlivet, Jobbhälsoindex.

Skillnader finns inte bara inom branscher utan även i ålder enligt undersökningen. Yngre medarbetare anser i större utsträckning än sina äldre kollegor att jobbet inte är meningsfullt. 15 procent kvinnor och 16 procent män som är 30 år eller yngre saknar mening med jobbet. I åldern 55 eller äldre är motsvarande siffra sex procent av kvinnorna och sju procent av männen.

Fakta

Drygt 10 000 personer i åldern 20-65 år och som arbetar minst halvtid har svarat på ett 70-tal frågor om bland annat arbetsförhållanden, hälsa, sjukfrånvaro och medarbetarnöjdhet. Jobbhälsindex har genomförts sedan 2007.

Läs hela undersökningen på www.jobbhalsoindex.se

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

8 tips - så jobbar du hjärnsmart vid skärmen

Blir du helt slut av jobbet vid datorn? Hjärnforskaren tipsar om hur du jobbar skärmsmart så att hjärnan håller över tid.
Elisabeth Brising Publicerad 17 mars 2025, kl 06:01
En man med huvudvärk på sin arbetsplats.
Blir du helt seg i kolan och får lätt huvudvärk av arbetet vid datorn. Jobba mer skärmsmart med de här tipsen från en hjärnforskare. Foto: Shutterstock
Sissela Nutley
Sissela Nutley, hjärnforskare. Foto: Lina Eidenberg Adamo

Blir det långa dagar vid skrivbordet? Det är inte alltid lång skärmtid ger bättre resultat. Vår kognition kräver både variation och vila under arbetsdagen. Sissela Nutley, hjärnforskare vid Karolinska institutet, tipsar om hur du jobbar hjärnsmart. 

1. Fokustid på förmiddagen 

Din bästa tid för kognitivt komplicerade jobbuppgifter är på förmiddagen då vi har ett kortisolpåslag som hjälper hjärnans koncentration. 

2. Möten och rutinjobb efter lunch

På eftermiddagen passar det bäst att ha möten, mejlkorgstid och jobba med rutinuppgifter som inte kräver samma starka fokus. Planera för mindre skärmtid på eftermiddagen. 

3. Håll möten 45 minuter eller mindre

Sätt in standardläget för ett möte på 45 minuter eller bara 25 och ta sedan en rörelsepaus innan ni fortsätter. Avsätt inte en timme av bara farten. 

4. Många kortpauser

Var tjugonde minut ska du lyfta blicken minst 20 sekunder från skärmen för ögonens skull. Koncentrationsförmågan är bara på topp i högst 25 minuter i taget för något lite tråkigt. Res dig en gång i halvtimmen, titta ut och gör några tåhävningar. 

5. Gå inte från en skärm till en annan

Ta inte en paus från jobbet genom att kolla i din privata telefon, i alla fall inte jämt. För att det ska vara en bra paus för hjärnan ska aktiviteten vara en motsats till det du gjorde nyss. Som rörelse, vila eller social gemenskap.

6. Undvik boka möten på varandra

Lägg alltid in paus mellan möten. Under pandemin såg hjärnforskare att digitala möten utan paus emellan ökade stressen, vilket syntes i hjärnaktivitet och lägre engagemang. Men med bara tio minuters mindfulness-paus mellan mötena neutraliserades stressen. 

7. Ta kontroll över notiserna - och dig själv

Stäng av program och notiser du inte behöver när du ska koncentrera dig på en uppgift. Planera in när du ska använda vilka program. Våga stänga av och vara otillgänglig periodvis. 

8. Har du problem – snacka med chefen eller facket

Prata om hur det digitala arbetssättet och systemen påverkar arbetet och din hälsa. Fyll på med kunskap om hur arbetsplatsen kan förebygga hjärnstress och sjukskrivningar.