Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Lär dig prata med IT-supporten

Paniken som infinner sig när datorn låser sig och det som nyss fanns på skärmen spårlöst försvunnit i cyberrymden. Vad gör man då? Ringer IT-supporten såklart.
Petra Rendik Publicerad
Colourbox
Det blir lättare att få hjälp om du är konkret och har en trevlig ton. Colourbox

IT-strul på jobbet kostar svenska företag miljarder varje år, det visar en rapport från Unionen i våras. Dagligen försvinner det runt 30 minuter i arbetstid för anställda på grund av IT-miljö som inte fungerar som den ska.

Och få saker kan stressa så mycket som när datorn inte vill starta på morgonen, när skrivaren bråkar och mejlen hänger sig ideligen. Det är då man lägger all sin tilltro till IT-supportern på jobbet som ofta löser strulet på ett kick.

Men rätt ofta, där och då, känns det som om hjälpen inte kommer snabbt nog och frustrationen går ut över de som arbetar på supporten.

– Det inte så konstigt att man vill att problemet ska fixas NU eftersom det är avgörande för om man kan jobba eller inte. Men många är inte alltid i stundens hetta medveten om att det är 20 andra som ringt oss för att få hjälp, säger Rasmus Avango som jobbar med IT-support på Unionen.

Rasmus Avango har stor förståelse för att IT-strul framkallar irritation och stress, det tror han att de flesta som jobbar med support har. Men enligt hans erfarenhet så har användarna ofta standardproblem. Alltså sådant som är ganska lätt att åtgärda snabbt.

– Ett av de vanligaste problemen som återkommer är att någon ringer och säger att skärmen är svart och så är det så enkelt som att strömkabeln inte sitter i, säger Rasmus.

Man ska aldrig tveka att ringa sin IT-support menar han men det finns en del man kan checka av först själv, som att alla kablar sitter i. Stänga av och starta om datorn eller nätverket är också åtgärder som råder bot på trilskande dator eller internet.

Hur snackar jag bäst med IT-supporten?

– Tänk på att vi inte känner till din frustration när du ringer. Bäst är att förklara lugnt och sansat vad som inte fungerar. Säg inte att ingenting fungerar, utan försök specificera felen. Skriv ner dessa i punktform innan du ringer, då blir det lättare för oss att hjälpa.

Funkar det att smöra för er?

– Att vara glad och trevlig hjälper alltid.

Innan du ringer

  • Stäng av och starta om - en universallösning mot många IT-problem.
  • Kolla att alla kablar sitter i. Prova att ta loss och sätta tillbaka.
  • Har du en bärbar dator som sitter i dockningsstation, stäng av, docka ur datorn och sätt tillbaka den.
  • Strular internet - kolla att nätverkskabeln sitter i. Kolla wifi-symbol på den bärbara, lyser den vitt är den på, orange är den av.
  • Finns det några gamla lathundar som ligger och skräpar någonstans?  Där i kan du finna en del lösningar.
  • Hör med kollegorna om de också har problem.
  • Ring inte supporten i affekt. Lägg några minuter på att fundera på vad som inte fungerar och skriv ner felet eller felen innan du kontaktar IT-supporten.  Troligtvis går det lättare för dem att hjälpa dig.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

8 tips - så jobbar du hjärnsmart vid skärmen

Blir du helt slut av jobbet vid datorn? Hjärnforskaren tipsar om hur du jobbar skärmsmart så att hjärnan håller över tid.
Elisabeth Brising Publicerad 17 mars 2025, kl 06:01
En man med huvudvärk på sin arbetsplats.
Blir du helt seg i kolan och får lätt huvudvärk av arbetet vid datorn. Jobba mer skärmsmart med de här tipsen från en hjärnforskare. Foto: Shutterstock
Sissela Nutley
Sissela Nutley, hjärnforskare. Foto: Lina Eidenberg Adamo

Blir det långa dagar vid skrivbordet? Det är inte alltid lång skärmtid ger bättre resultat. Vår kognition kräver både variation och vila under arbetsdagen. Sissela Nutley, hjärnforskare vid Karolinska institutet, tipsar om hur du jobbar hjärnsmart. 

1. Fokustid på förmiddagen 

Din bästa tid för kognitivt komplicerade jobbuppgifter är på förmiddagen då vi har ett kortisolpåslag som hjälper hjärnans koncentration. 

2. Möten och rutinjobb efter lunch

På eftermiddagen passar det bäst att ha möten, mejlkorgstid och jobba med rutinuppgifter som inte kräver samma starka fokus. Planera för mindre skärmtid på eftermiddagen. 

3. Håll möten 45 minuter eller mindre

Sätt in standardläget för ett möte på 45 minuter eller bara 25 och ta sedan en rörelsepaus innan ni fortsätter. Avsätt inte en timme av bara farten. 

4. Många kortpauser

Var tjugonde minut ska du lyfta blicken minst 20 sekunder från skärmen för ögonens skull. Koncentrationsförmågan är bara på topp i högst 25 minuter i taget för något lite tråkigt. Res dig en gång i halvtimmen, titta ut och gör några tåhävningar. 

5. Gå inte från en skärm till en annan

Ta inte en paus från jobbet genom att kolla i din privata telefon, i alla fall inte jämt. För att det ska vara en bra paus för hjärnan ska aktiviteten vara en motsats till det du gjorde nyss. Som rörelse, vila eller social gemenskap.

6. Undvik boka möten på varandra

Lägg alltid in paus mellan möten. Under pandemin såg hjärnforskare att digitala möten utan paus emellan ökade stressen, vilket syntes i hjärnaktivitet och lägre engagemang. Men med bara tio minuters mindfulness-paus mellan mötena neutraliserades stressen. 

7. Ta kontroll över notiserna - och dig själv

Stäng av program och notiser du inte behöver när du ska koncentrera dig på en uppgift. Planera in när du ska använda vilka program. Våga stänga av och vara otillgänglig periodvis. 

8. Har du problem – snacka med chefen eller facket

Prata om hur det digitala arbetssättet och systemen påverkar arbetet och din hälsa. Fyll på med kunskap om hur arbetsplatsen kan förebygga hjärnstress och sjukskrivningar.