Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Kampanj mot sextrakasserier på jobbet

Sexuella trakasserier och trakasserier på grund av kön är ett dolt problem på många arbetsplatser. Genom ett ettårigt projekt hoppas nu JämO kunna förbättra situationen.<br />
Publicerad 30 januari 2006, kl 12:00
Var sjätte kvinna och var tjugonde man utsätts varje år för den här sortens trakasserier på sina arbetsplatser, har undersökningar visat.
Men bara ett fåtal anmäls till JämO, facket eller arbetsgivarna.
En orsak är, enligt forskning, att många utsatta inte tror att situationen blir bättre av att de berättar för någon på jobbet.
För att försöka förbättra situationen har nu JämO inlett ett projekt där man i ett första steg publicerar en kunskapsöversikt med en sammanfattande bakgrund, lagstiftning, statistik och forskning kring problemet.
En handbok som belyser det förebyggande arbetet och arbetsgivarens utredningsskyldighet, samt lyfter fram hur man kan arbeta för att möta och handlägga konkreta fall av trakasserier ska publiceras under våren.
- Vi kommer också att lyfta frågan på andra sätt under året, som att annonsera och skriva debattartiklar, säger Ulrika Johansson, projektledare på JämO.
- Vi hoppas framför allt att det ska leda till att man börjar prata om de här problemet och vad som ligger bakom det.
Ett exempel på trakasserier på grund av kön är när en person blir utsatt för ett kränkande uppträdande på grund av sitt kön, som förlöjliganden eller generaliseringar.
Vid sexuella trakasserier är uppträdandet av sexuell natur, som att någon gör sexuella närmanden mot ens vilja.
Alla arbetsgivare är skyldiga att förebygga och förhindra trakasserier, oavsett om den som blir utsatt är arbetssökande, vikarie, inhyrd personal eller anställd.
Den 1 juli 2005 skärptes lagstiftningen så att sexuella trakasserier från arbetsgivaren eller en chef, som kan ses som arbetsgivarens representant, nu ses som könsdiskriminering och är direkt förbjudna.
Både facken och JämO kan stämma den arbetsgivare som bryter mot lagen inför Arbetsdomstolen, AD.

ANITA TÄPP

Läs mer på: www.jamombud..se

Arbetsmiljö

Ebba basar över Eurovision i Malmö

Tredje gången för Malmö, sjunde för Sverige och 68:e upplagan av Eurovision Song Contest. Ebba Adielsson, exekutiv producent, är laddad inför för världens största musiktävling.
Petra Rendik Publicerad 8 maj 2024, kl 06:06
Ebba Adielsson, producent för Eurovision Song Contest i Malmö.
Spänd men förväntansfull. Så beskriver Ebba Adielsson, producent för Eurovision Song Contest 2024 i Malmö, stämningsläget inför musiktävlingen. Foro: Peter Knutson.

Vad var första känslan när Loreen vann Eurovision och Sverige skulle arrangera tävlingen 2024?

– Skräckblandad förtjusning. En förtjusning över att Loreen blev historisk som enda svensk och första kvinna att vinna tävlingen två gånger. Och över att Sverige vann för sjunde gången. Känslan var ”jättekul”, men också ”hur ska vi få ihop det på ett år?” Jag har aldrig jobbat med Eurovision men hört att när man tar över stafettpinnen brukar Eurovisionchefen säga ”you are already too late”.

Är du nervös?

– Jag är spänd inför uppdraget. Det finns en enorm förväntan på Sverige eftersom det blev så bra när vi producerade 2013 och 2016. Men jag är inte ensam. Det här är kanske det största grupparbetet som någonsin görs och jag har det absolut bästa teamet omkring mig. Personer med stor kompetens, flera har gjort det här tidigare. Jag kunde inte ha fått bättre medarbetare.

Vad är roligast med uppdraget?

– På SVT Nöje har jag varit övergripande programchef för ett 40-tal titlar. Nu får jag vara mer operativ för en enda gigantisk grej. Det är roligt, men också ett stort ansvar. Det är speciellt att få producera världens äldsta musiktävling som har funnits sedan 1956. Då handlade det mycket om att ena ett sargat Europa efter kriget. Det högre syftet med programmet finns kvar än i dag.

Vad är svårast?

– Att det är så ont om tid. Vi ska bygga en hel organisation och ta in många människor som ska hitta sin roll. Och det måste ske i rätt ordning, annars kan det bli en dominoeffekt. Dessutom ska vi hålla produktionen inom en rimlig budget.

Eurovision lär kosta 125 miljoner kronor – samtidigt ska SVT spara 200 miljoner.

– Summan kan slås ut över flera år och programmet ska sändas i väldigt många länder och ses av över 170 miljoner tittare. Det är kostsamt, men vi försöker hitta smarta och hållbara ekonomiska lösningar.

Ditt eget bästa Eurovisionminne?

– England i våras. På min ena sida hade jag Melodifestivalens tävlingsproducent Karin Gunnarsson, på den andra en fotbollsspelare från Liverpool. Och så vinner Loreen!

EBBA ADIELSSON

GÖR: Exekutiv producent och ytterst ansvarig för Eurovision Song Contest i Malmö 2024.

ÅLDER: 52.

KARRIÄR: Programchef på SVT Nöje sedan 2019, en roll hon tillfälligt klivit av inför Eurovision. Studier vid Lunds universitet och i New York. Jobbat i flera år som redaktör och producent på produktionsbolag som Strix och Jarowskij. Exekutiv producent på TV4 och SVT Nöje.