Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Hemmajobbare rör sig mer och är mer avslappnade

Du rör dig mer och är mer avslappnad när du jobbar hemifrån. Det är resultatet av en studie om distansarbete och hälsa.
– Det är såklart väldigt positivt, säger Linda Widar, forskare vid Högskolan i Gävle.
Oscar Broström Publicerad 11 oktober 2021, kl 15:15
Privat/Shutterstock.
Du är mer avslappnad och rör dig mer när du jobbar hemma, enligt forskaren Linda Widar, som ligger bakom studie om hemarbete. Privat/Shutterstock.

Forskarna har med bland annat aktivitetsmätare, pulsmätare och kortisolprover mätt rörelsemönster och stressnivåer hos 23 personer när de arbetat. Personerna har under en arbetsvecka arbetat delvis på distans och delvis på kontoret. Forskarna har sedan jämfört hur mycket personerna rörde på sig, och vilka stressnivåer de hade, beroende på var de arbetade.

Resultatet visar att personerna i studien både rörde på sig mer och var mer avslappnade när de jobbade hemifrån, kontra när de var på kontoret.

– Det är såklart väldigt positivt. Det är viktigt med rörelsevariation under arbetsdagen när du har ett stillasittande arbete, som tjänstemannayrken har generellt, för att inte få olika besvär. Det är också positivt att man är mer avslappnad. Det skapar goda förutsättning för ens generella välbefinnande på arbetet, säger Linda Widar, forskare vid Högskolan i Gävle.

Avslappnade presterar bättre

Personerna i studien hade samma arbetsuppgifter, oavsett om de var hemma eller på kontoret. Det sågs ingen påverkan i studien om personerna hade barn hemma eller lång pendlingstid. Det är annars faktorer som kan orsaka stress.

Om du är avslappnad presterar du i regel bättre och får troligtvis en högre tillfredsställelse i ditt arbete. Det är också bättre för arbetsgivaren om du trivs och presterar bättre, säger Linda Widar.

Häromveckan meddelade Arbetsmiljöverket att myndigheten ska granska stillasittande, mot bakgrund av att ett långvarigt stillasittande kan medföra stora hälsorisker. Under coronapandemin har det funnits en diskussion kring om ett utbrett distansarbete och hybridkontor är något som är här för att stanna.

I studien från Högskolan i Gävle följde forskarna personer med lång erfarenhet av distansarbete. Att resultatet för just den gruppen är så positivt, kan enligt Linda Widar peka på att även många andra skulle må bra av att få arbeta åtminstone delvis på distans.

– Att titta på resultatet av studien med erfarna distansarbetare kan ge en fingervisning för hur det kan se ut för andra grupper med liknande arbetsuppgifter när man har hittat sina rutiner för att arbeta på distans.

Läs mer:

Studie: Dåligt samvete av att jobba utomhus

Jobba hemifrån: Mer sömn men samma produktivitet

Mest läst just nu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Omslag Kollega 5 2024

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
Chef & Karriär nummer 3 2024 omslag

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Så blir du bättre på att bemöta hbtqi-kollegor

Är du osäker på hur du ska bemöta arbetskamrater som är hbtqi-personer? Kollega ger tips på vad du kan tänka på, och var du kan lära dig mer.
Noa Söderberg Publicerad 30 augusti 2024, kl 06:01
Så bemöter du dina HBTQI-kollegor på jobbet
Stöd hbtqi-kollegor – tips för ett inkluderande arbetsklimat. Kollega ger konkreta råd för att skapa en tryggare arbetsmiljö och hur du kan stötta dina kollegor genom kunskap och öppen dialog. Foto: Colourbox.

Forskning visar att hbtqi-personer diskrimineras på svenska arbetsplatser – och att det kan få allvarliga konsekvenser för liv och hälsa hos den som drabbas. Oavsett om du är chef, förtroendevald eller annan anställd kan du hjälpa till att ändra på det. Det är slutsatsen i en ny guide från Myndigheten för arbetsmiljökunskap. Kollega ger sju konkreta tips på hur ni kan gå till väga.

Lär er nyckelbegreppen

Hbtqi står för Homosexuell, Bisexuell, Trans, Queer och Intersexvariation. Flera myndigheter och organisationer, däribland Diskrimineringsombudsmannen och RFSL, har information för den som är osäker på vad orden betyder och hur de används.

Fundera över din egen identitet

Forskning visar att flera delar av vår identitet – etnicitet, ålder, kön, sexuell läggning, könsidentitet, med mera – påverkar vår arbetsmiljö och karriärmöjligheter. Har du några sådana identitetslager som kan ha gjort det svårare, eller lättare, för dig på jobbet?

Anta inte att du vet allt om dina kollegor

Med stor sannolikhet känner du inte till den sexuella läggningen eller könsidentiteten hos alla dina kollegor och deras anhöriga. Kom ihåg det när ni talar om vardag, familj och privatliv. Acceptera alltid den könsidentitet eller sexuella läggning som en person själv uppger. Utgå samtidigt inte ifrån att alla är bekväma med att prata om sin identitet.

Säg ifrån

Markera, vänligt men bestämt, om en kollega säger kränkande eller diskriminerande saker om sina medmänniskor. Gör det även om det inte finns någon i rummet som, vad du vet, är exempelvis hbtqi. Lyssna på andras erfarenheter av vilka ord och benämningar om uppfattas kränkande. Forskning visar att ett vänligare samtalsklimat gör det enklare för hbtqi-personer att vara öppna med sin identitet, vilket i sin tur gör det lättare att må bra på jobbet.

Ta reda på hur du kan stödja dina kollegor i stunden

Den vanligaste formen av arbetsplatsdiskriminering mot hbtqi-personer sker i mötet med utomstående personer – kunder, klienter, patienter. Fundera på, och om möjligt fråga, hur du kan stötta dina kollegor i en sådan situation.

Gå igenom lokaler och klädkoder

Finns det könsneutrala toaletter? Finns det möjlighet för enskilda att byta om och duscha i avskildhet utan att det väcker uppmärksamhet? Är era klädkoder eller uniformer könsuppdelade, och finns det i så fall möjlighet att göra dem mer neutrala?

Prata om inkludering

Genom att hålla ordnade, schemalagda samtal om inkluderingsfrågor kan det bli lättare att lyfta problem. Samtalen kan kretsa kring en utbildning eller extern föreläsare, eller hållas av er själva. Det är viktigt att ha en tydligt utsedd samtalsledare som kan styra, och om det blir problem också avbryta, samtalet. Samtalsfrågor och ämnen finns bland annat hos Myndigheten för arbetsmiljökunskap.