Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Hemmajobbare rör sig mer och är mer avslappnade

Du rör dig mer och är mer avslappnad när du jobbar hemifrån. Det är resultatet av en studie om distansarbete och hälsa.
– Det är såklart väldigt positivt, säger Linda Widar, forskare vid Högskolan i Gävle.
Oscar Broström Publicerad
Privat/Shutterstock.
Du är mer avslappnad och rör dig mer när du jobbar hemma, enligt forskaren Linda Widar, som ligger bakom studie om hemarbete. Privat/Shutterstock.

Forskarna har med bland annat aktivitetsmätare, pulsmätare och kortisolprover mätt rörelsemönster och stressnivåer hos 23 personer när de arbetat. Personerna har under en arbetsvecka arbetat delvis på distans och delvis på kontoret. Forskarna har sedan jämfört hur mycket personerna rörde på sig, och vilka stressnivåer de hade, beroende på var de arbetade.

Resultatet visar att personerna i studien både rörde på sig mer och var mer avslappnade när de jobbade hemifrån, kontra när de var på kontoret.

– Det är såklart väldigt positivt. Det är viktigt med rörelsevariation under arbetsdagen när du har ett stillasittande arbete, som tjänstemannayrken har generellt, för att inte få olika besvär. Det är också positivt att man är mer avslappnad. Det skapar goda förutsättning för ens generella välbefinnande på arbetet, säger Linda Widar, forskare vid Högskolan i Gävle.

Avslappnade presterar bättre

Personerna i studien hade samma arbetsuppgifter, oavsett om de var hemma eller på kontoret. Det sågs ingen påverkan i studien om personerna hade barn hemma eller lång pendlingstid. Det är annars faktorer som kan orsaka stress.

Om du är avslappnad presterar du i regel bättre och får troligtvis en högre tillfredsställelse i ditt arbete. Det är också bättre för arbetsgivaren om du trivs och presterar bättre, säger Linda Widar.

Häromveckan meddelade Arbetsmiljöverket att myndigheten ska granska stillasittande, mot bakgrund av att ett långvarigt stillasittande kan medföra stora hälsorisker. Under coronapandemin har det funnits en diskussion kring om ett utbrett distansarbete och hybridkontor är något som är här för att stanna.

I studien från Högskolan i Gävle följde forskarna personer med lång erfarenhet av distansarbete. Att resultatet för just den gruppen är så positivt, kan enligt Linda Widar peka på att även många andra skulle må bra av att få arbeta åtminstone delvis på distans.

– Att titta på resultatet av studien med erfarna distansarbetare kan ge en fingervisning för hur det kan se ut för andra grupper med liknande arbetsuppgifter när man har hittat sina rutiner för att arbeta på distans.

Läs mer:

Studie: Dåligt samvete av att jobba utomhus

Jobba hemifrån: Mer sömn men samma produktivitet

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Skitig toa smutsar ner kontoret

Två av tre kontorsanställda tycker att toaletten på jobbet inte håller måttet, visar en ny branschundersökning. Nästan en fjärdedel av de tillfrågade uppger att de har avstått från att använda toaletten trots att de behövde.
Torbjörn Tenfält Publicerad 17 december 2025, kl 06:00
Ostädad jobbtoalett med papper på golvet och dålig lukt – exempel på dålig arbetsmiljö.
Överfyllda papperskorgar och dålig städning gör att många undviker toaletten på jobbet, visar en ny undersökning från Essity. Foto: Colourbox.

Smuts, dålig lukt och pappershanddukar som växer på hög i en överfylld papperskorg.

Hygienen på jobbtoaletten handlar inte bara om renlighet. Den påverkar också hur människor upplever sin arbetsplats och i förlängningen hur de trivs och hur länge de väljer att stanna kvar. 

För att få en bild av statusen på toaletter på arbetsplatser och i offentliga miljöer har Tork, ett varumärke inom det globala hygien- och hälsoföretaget Essity, ställt frågor till cirka tusen personer i Sverige. Drygt 600 av de tillfrågade arbetade på kontor.

Två av tre missnöjda med jobbtoaletten

*Två av tre (66 procent) kontorsanställda anser att arbetsplatsens toaletter sällan eller aldrig lever upp till deras förväntningar.

*Nästan en fjärdedel (24 procent) uppger att de har avstått från att använda toaletten trots att de behövde.

*Fyra av tio (40 procent) säger att de spenderat mindre tid på jobbet till följd av dåliga toalettupplevelser.

Det här kräver Arbetsmiljöverket 2025

Arbetsmiljöverket ska nästa år börja följa upp de föreskrifter om utformningen av arbetsplatser (AFS 2023:12), som trädde i kraft den 1 januari 2025. Hur toaletterna utformas och hur tillgängliga de är hör till det föreskrifterna reglerar. Men också i vilket skick de är.

– I arbetsmiljölagen och i våra föreskrifter står att det ska vara en god arbetsmiljö på arbetsplatsen, det gäller även i alla toalettutrymmen, säger Ewa Krynicka Storskog, arkitekt och handläggare på Arbetsmiljöverket.

Hur stor toaletten på en arbetsplats ska vara finns det föreskrifter som reglerar – men inte att det måste finnas toapapper och tvål.

Att det finns tvål är en förutsättning för att kunna förebygga smittspridning

– Man får utgå från att det i begreppet en god arbetsmiljö också ingår tvål och toapapper. Men föreskrifterna är inte specificerade på den detaljnivån. Att det finns tvål är ju också en förutsättning för att kunna förebygga smittspridning.

Till en god arbetsmiljö på toaletten räknar Ewa Krynicka Storskog även pappershanddukar, papperskorg, bägare för dricksvatten, klädkrok, spegel och sophink för sanitetsbindor och liknande. 

Dålig hygien påverkar både hälsa och trivsel

Underhållet av toalettutrymmen är väldigt viktigt, understryker Ewa Krynicka Storskog. Hur ofta de behöver städas beror till viss del på verksamhetens art. Här måste varje arbetsgivare göra en riskbedömning och skapa tydliga rutiner för städningen.

– Har någon allergier kan toaletterna behöva städas oftare, men det står inte i föreskrifterna exakt hur ofta.

Att toalettmiljön är ren och välkomnande är viktigt för hur bra människor presterar på jobbet, menar Ewa Krynicka Storskog.

– Oroar man sig inför sina toalettbesök kan det skapa stress och ta fokus från arbetet. Känner man att man inte kan gå så ofta som man behöver kanske man dricker för lite och då finns en risk att man även drabbas medicinskt. 

Kissa så ofta och länge du behöver

Kollega berättade nyligen om en Unionenmedlem som fick avdrag på sin lön för toalettbesök. Arbetsgivaren, en kaféägare i centrala Göteborg, ansåg att medarbetaren tillbringade för lång tid på toaletten.

Unionen har stämt arbetsgivaren, som även bedrev omfattande kameraövervakning av personalen.

– Alla medarbetare har rätt att gå på toaletten på betald arbetstid. Man går när man behöver, några regler om hur många eller långa besöken får vara finns inte, säger Ewa Krynicka Storskog.

En toalett per 15 anställda – och andra regler

En toalett på 15 arbetstagare är ett allmänt riktmärke. Den ska vara avskild från övrig verksamhet och inte ha direkt förbindelse med matutrymme, men ändå ligga i närheten av platsen där arbetet utförs, pausutrymmen, och tvättutrymmen. Toaletten ska ha en låsbar dörr.

En tillgänglig toalett ska rymma en rullstol. Toaletten ska ha en fri golvyta på minst 2,2 x 2,2 meter och en dörröppning som är 0,8 meter. Larm och kontrastmarkeringar bör finnas. 

Om arbetsplatsen består av flera våningar ska det finnas minst en toalett på varje våningsplan. Ingen ska behöva gå till en annan våning eller byggnad för ett toabesök. 

Alla medarbetare har rätt att på betald arbetstid gå på toaletten när de behöver. Det är inte reglerat i antal eller hur långa toalettbesöken kan vara. 

Utformningen av toaletter arbetsplats regleras i Arbetsmiljöverkets föreskrift AFS 2023:12.

Källa: Arbetsmiljöverket