Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Pressad kundtjänst på elbolag: ”Många är förtvivlade”

Just nu är många oroliga över elpriset. På elföretagens kundtjänster är läget ansträngt.
– Många är ledsna och förtvivlade, säger Mats Ekblom, Unionens ordförande på Eon.
Publicerad
Kraftledningar och callcenter
Läget är ansträngt på elbolagens kundtjänster. Köerna är långa och många som ringer är ledsna. Foto: Johan Nilsson TT / Shutterstock
Mats Ekblom
Mats Ekblom, Eon.

Mats Ekblom är klubbordförande för Unionens medlemmar på Eon. Just nu är det högt tryck på kundtjänsten. 

Läget är väldigt ansträngt. Det rings mycket och blir jättelånga köer. Många kunder kommer inte ens fram. Vi har också en jättestor personalomsättning och rekryterar hela tiden, säger han.

Många ledsna och förtvivlade

Eon har tagit hjälp av en konsultfirma med cirka 20 medarbetare för att klara av att ta emot fler samtal. De vanligaste känslorna i luren är sorg och desperation.

Många är ledsna och förtvivlade för att de inte kan betala sina räkningar. Så har det varit ända sedan förra vintern. Vi har fått stärka upp på kreditavdelningen också för de får mycket samtal om avbetalningsplaner. 

Har ni fått mer hot mot kundtjänstpersonalen i det ansträngda ekonomiska läget?

Vi ser ingen ökning. Men det finns alltid sådana som ringer och hotar. Vi anmäler alla hot och tittar noga på allvarlighetsgraden i dem, säger Mats Ekblom.

Dubbelt så många samtal 

Christer von Ahn, Unionens representant på Vattenfall kundservice, ger en liknande bild. Han beskriver en tuff situation för kollegorna och säger att antalet samtal fördubblats jämfört med samma period förra året.

– De ringer från hela landet och säger allt möjligt. Vi gör det vi kan, men det kan vara jobbigt för medarbetarna, säger Christer von Ahn.

Många vill försöka förhandla om sitt elavtal.

– Merparten av samtalen handlar om elpriser, avtal och höga fakturor, säger Christer von Ahn. 

Rekrytering som tar tid

Vattenfall Kundservice rekryterar också mer personal för att hantera samtalen. Men att ta in nya resurser är inte gjort i en handvändning heller påpekar klubbordföranden.

– Det tar tid att utbilda och bli en bra kundkommunikatör.

  • Unionen har 700 medlemmar på E.ON varav cirka 230 jobbar med kundtjänst.
     
  • Unionen har drygt 3000 medlemmar i Vattenfallkoncernen och cirka 120 medlemmar på Vattenfall Kundservice AB. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Skitig toa smutsar ner kontoret

Två av tre kontorsanställda tycker att toaletten på jobbet inte håller måttet, visar en ny branschundersökning. Nästan en fjärdedel av de tillfrågade uppger att de har avstått från att använda toaletten trots att de behövde.
Torbjörn Tenfält Publicerad 17 december 2025, kl 06:00
Ostädad jobbtoalett med papper på golvet och dålig lukt – exempel på dålig arbetsmiljö.
Överfyllda papperskorgar och dålig städning gör att många undviker toaletten på jobbet, visar en ny undersökning från Essity. Foto: Colourbox.

Smuts, dålig lukt och pappershanddukar som växer på hög i en överfylld papperskorg.

Hygienen på jobbtoaletten handlar inte bara om renlighet. Den påverkar också hur människor upplever sin arbetsplats och i förlängningen hur de trivs och hur länge de väljer att stanna kvar. 

För att få en bild av statusen på toaletter på arbetsplatser och i offentliga miljöer har Tork, ett varumärke inom det globala hygien- och hälsoföretaget Essity, ställt frågor till cirka tusen personer i Sverige. Drygt 600 av de tillfrågade arbetade på kontor.

Två av tre missnöjda med jobbtoaletten

*Två av tre (66 procent) kontorsanställda anser att arbetsplatsens toaletter sällan eller aldrig lever upp till deras förväntningar.

*Nästan en fjärdedel (24 procent) uppger att de har avstått från att använda toaletten trots att de behövde.

*Fyra av tio (40 procent) säger att de spenderat mindre tid på jobbet till följd av dåliga toalettupplevelser.

Det här kräver Arbetsmiljöverket 2025

Arbetsmiljöverket ska nästa år börja följa upp de föreskrifter om utformningen av arbetsplatser (AFS 2023:12), som trädde i kraft den 1 januari 2025. Hur toaletterna utformas och hur tillgängliga de är hör till det föreskrifterna reglerar. Men också i vilket skick de är.

– I arbetsmiljölagen och i våra föreskrifter står att det ska vara en god arbetsmiljö på arbetsplatsen, det gäller även i alla toalettutrymmen, säger Ewa Krynicka Storskog, arkitekt och handläggare på Arbetsmiljöverket.

Hur stor toaletten på en arbetsplats ska vara finns det föreskrifter som reglerar – men inte att det måste finnas toapapper och tvål.

Att det finns tvål är en förutsättning för att kunna förebygga smittspridning

– Man får utgå från att det i begreppet en god arbetsmiljö också ingår tvål och toapapper. Men föreskrifterna är inte specificerade på den detaljnivån. Att det finns tvål är ju också en förutsättning för att kunna förebygga smittspridning.

Till en god arbetsmiljö på toaletten räknar Ewa Krynicka Storskog även pappershanddukar, papperskorg, bägare för dricksvatten, klädkrok, spegel och sophink för sanitetsbindor och liknande. 

Dålig hygien påverkar både hälsa och trivsel

Underhållet av toalettutrymmen är väldigt viktigt, understryker Ewa Krynicka Storskog. Hur ofta de behöver städas beror till viss del på verksamhetens art. Här måste varje arbetsgivare göra en riskbedömning och skapa tydliga rutiner för städningen.

– Har någon allergier kan toaletterna behöva städas oftare, men det står inte i föreskrifterna exakt hur ofta.

Att toalettmiljön är ren och välkomnande är viktigt för hur bra människor presterar på jobbet, menar Ewa Krynicka Storskog.

– Oroar man sig inför sina toalettbesök kan det skapa stress och ta fokus från arbetet. Känner man att man inte kan gå så ofta som man behöver kanske man dricker för lite och då finns en risk att man även drabbas medicinskt. 

Kissa så ofta och länge du behöver

Kollega berättade nyligen om en Unionenmedlem som fick avdrag på sin lön för toalettbesök. Arbetsgivaren, en kaféägare i centrala Göteborg, ansåg att medarbetaren tillbringade för lång tid på toaletten.

Unionen har stämt arbetsgivaren, som även bedrev omfattande kameraövervakning av personalen.

– Alla medarbetare har rätt att gå på toaletten på betald arbetstid. Man går när man behöver, några regler om hur många eller långa besöken får vara finns inte, säger Ewa Krynicka Storskog.

En toalett per 15 anställda – och andra regler

En toalett på 15 arbetstagare är ett allmänt riktmärke. Den ska vara avskild från övrig verksamhet och inte ha direkt förbindelse med matutrymme, men ändå ligga i närheten av platsen där arbetet utförs, pausutrymmen, och tvättutrymmen. Toaletten ska ha en låsbar dörr.

En tillgänglig toalett ska rymma en rullstol. Toaletten ska ha en fri golvyta på minst 2,2 x 2,2 meter och en dörröppning som är 0,8 meter. Larm och kontrastmarkeringar bör finnas. 

Om arbetsplatsen består av flera våningar ska det finnas minst en toalett på varje våningsplan. Ingen ska behöva gå till en annan våning eller byggnad för ett toabesök. 

Alla medarbetare har rätt att på betald arbetstid gå på toaletten när de behöver. Det är inte reglerat i antal eller hur långa toalettbesöken kan vara. 

Utformningen av toaletter arbetsplats regleras i Arbetsmiljöverkets föreskrift AFS 2023:12.

Källa: Arbetsmiljöverket