Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Dålig hörsel kan vara fraktur

Nej – stoppa inte fingrarna i örat när kollegan börjar tjattra eller chefen mal på om sina barn. En ny svensk studie visar att det kan leda till hammarfrakturer och hörselskador.
Johanna Rovira Publicerad
Colourbox
Du ska inte stoppa fingrarna i örat ... Colourbox

Har kollegorna börjat mumla mer på senare tid? Behöver du inte stoppa fingrarna i öronen lika ofta som förr för att blockera ovälkommet pladder i kontorslandskapet? Det kan bero på att du ådragit dig en hammarskaftsfraktur. Det är tydligen vanligare än man tidigare trott att man kan skada hammarskaftet i örat om man stoppar fingret i örat, till exempel efter att man badat och sedan dragit ut fingret så det uppstått undertryck, visar en ny avhandling vid Umeå universitet.

Under tio år upptäcktes bara i Norrbotten (där kollegor inte är mest kända för att tjattra) ett tiotal fall av hammarskaftsfraktur. Före studien fanns det bara cirka 50 fall i världen beskrivna i den medicinska litteraturen.

Symtomen på hammarfraktur är övergående smärta, ibland tinnitus och bestående nedsättning av hörseln. Till skillnad från andra ben i kroppen nybildas inte örats ben utan frakturen måste antingen lagas med bencement kirurgiskt, ersättas med en specialdesignad hammarprotes eller så måste städet plockas ur och omformas innan det sätts tillbaka mellan trumhinna och stigbygel.

Läs även: Miljoner lider av tinnitus

– Även om man inte kan räkna med att få tillbaka fullt lika bra hörsel som innan skadan, är det ändå viktigt att veta att det faktiskt finns behandlingar och att det därför lönar sig att söka vård, säger läkaren bakom avhandlingen, Anders Niklasson, i ett pressmeddelande.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

”Kontoret blir mer som ett showroom”

Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, ser kontoret som en allt mindre viktig del av arbetslivet.
Publicerad 5 maj 2025, kl 11:00
Tillbaka till kontoret. Jimmy Rosén, vd, Angry Creative.
Seniora medarbetare kan jobba på distans, men yngre behöver kontor för att fungera optimalt, menar Jimmy Rosén på Angry Creative. Foto: Privat/Colourbox.

Kontoret har sin plats i det moderna arbetslivet, men det är mer en parentes än något ristat i sten. Det menar Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, som utvecklar e-handelslösningar för industribolag. Han jämför utvecklingen för kontor med vad som sker inom handel och köpcenter.

– Butikerna fungerar alltmer som showroom medan handeln flyttar online. Köpcenter har färre stora butiker och fler restauranger och krogar. Internet är den stora möjliggöraren där vi får större utbud, och vi möts fysiskt bara för det som inte kan upplevas via en skärm.

Behov av fysiskt kontor minimalt

På Angry Creative arbetar seniora konsulter med lång erfarenhet, vilket gör att behovet av ett fysiskt kontor är minimalt – åtminstone för dem.

– Våra anställda är extremt autonoma och skapar stort värde varje minut de arbetar. De rekryteras sällan lokalt, så vi satsar i stället på en digital kultur med humor och empati.

Men för juniora medarbetare ser det annorlunda ut. Att jobba hemifrån fungerar i teorin, men i praktiken blir det en mardröm, menar Jimmy Rosén.

– Juniorer fastnar lätt på enkla problem och behöver någon nära som kan hjälpa dem vidare. Ska de jobba på distans krävs schemalagda avstämningar varannan timme, då försvinner all produktivitet. Vi har mätdata som visar att de arbetar upp till åtta gånger långsammare om de inte får löpande coachning. På ett kontor är det enklare – och trevligare – att fånga upp om de är på väg åt fel håll.

Kontor viktigt för att samla team

På Angry Creative har man därför valt att standardisera och automatisera mer, vilket har minskat behovet av juniora medarbetare. Men inom digital marknadsföring, där AI driver utvecklingen framåt, fyller kontoret en viktig roll för att samla teamet.

– Där är allt nytt och förändras hela tiden. Det finns ingen som har tio års erfarenhet, så där är juniorernas energi avgörande. De seniora hänger ofta inte med i den snabba utvecklingen, men de kan stötta med struktur och strategiskt tänkande. I den miljön är kontoret lysande, säger Jimmy Rosén.

Enligt honom har kontoret blivit ett showroom – en plats för specifika behov snarare än en självklar mittpunkt i verksamheten.

– Det används främst för de yngre medarbetarna och representation, gärna med närhet till restauranger och after work. I dag går en mindre del av omsättningen till kontor och mer till att skapa digitala arbetsmiljöer med AI, automation och smarta system, säger han.