Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Coronalarm stänger Uppsalaföretag

700 anställda på Thermo Fisher i Uppsala har uppmanats att stanna hemma från jobbet. Anledningen uppges vara risk för Coronasmitta.
Ola Rennstam Publicerad
AP Photo, Stephan Savoia/AP Photo
All personal på Thermo Fisher i Uppsala ska hålla sig hemma på grund av risk för Coronasmitta, enligt uppmaning från företaget. AP Photo, Stephan Savoia/AP Photo

I morse när personalen på det amerikanska företaget Thermo Fisher anlände till jobbet i Uppsala kom de inte in i lokalerna – och fick vända hem. Under natten hade det gått ut en uppmaning från ledningen i USA om att all personal ska hålla sig hemma på grund av risk för Coronasmitta. Men informationen har i övrigt varit knapphändig.

– Vi vet inte så mycket i nuläget och får inte uttala oss, så jag har ingen kommentar, säger Helena Bohlin, ordförande i Unionenklubben på företaget.

Jobbar medarbetarna hemifrån?
– Alla har inte möjligheten att jobba hemifrån. Själv är jag hemma och ska ta det lite lugnt, säger Helena Bohlin.

Hur länge medarbetarna ska hålla sig hemma har arbetsgivaren inte gett någon information om. Enligt uppgifter till UNT kan medarbetarna på Uppsalaanläggningen ha blivit utsatta för smitta genom umgänge med en smittad person under en resa.

Läs mer: Då har du rätt till smittbärarpenning

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

8 tips - så jobbar du hjärnsmart vid skärmen

Blir du helt slut av jobbet vid datorn? Hjärnforskaren tipsar om hur du jobbar skärmsmart så att hjärnan håller över tid.
Elisabeth Brising Publicerad 17 mars 2025, kl 06:01
En man med huvudvärk på sin arbetsplats.
Blir du helt seg i kolan och får lätt huvudvärk av arbetet vid datorn. Jobba mer skärmsmart med de här tipsen från en hjärnforskare. Foto: Shutterstock
Sissela Nutley
Sissela Nutley, hjärnforskare. Foto: Lina Eidenberg Adamo

Blir det långa dagar vid skrivbordet? Det är inte alltid lång skärmtid ger bättre resultat. Vår kognition kräver både variation och vila under arbetsdagen. Sissela Nutley, hjärnforskare vid Karolinska institutet, tipsar om hur du jobbar hjärnsmart. 

1. Fokustid på förmiddagen 

Din bästa tid för kognitivt komplicerade jobbuppgifter är på förmiddagen då vi har ett kortisolpåslag som hjälper hjärnans koncentration. 

2. Möten och rutinjobb efter lunch

På eftermiddagen passar det bäst att ha möten, mejlkorgstid och jobba med rutinuppgifter som inte kräver samma starka fokus. Planera för mindre skärmtid på eftermiddagen. 

3. Håll möten 45 minuter eller mindre

Sätt in standardläget för ett möte på 45 minuter eller bara 25 och ta sedan en rörelsepaus innan ni fortsätter. Avsätt inte en timme av bara farten. 

4. Många kortpauser

Var tjugonde minut ska du lyfta blicken minst 20 sekunder från skärmen för ögonens skull. Koncentrationsförmågan är bara på topp i högst 25 minuter i taget för något lite tråkigt. Res dig en gång i halvtimmen, titta ut och gör några tåhävningar. 

5. Gå inte från en skärm till en annan

Ta inte en paus från jobbet genom att kolla i din privata telefon, i alla fall inte jämt. För att det ska vara en bra paus för hjärnan ska aktiviteten vara en motsats till det du gjorde nyss. Som rörelse, vila eller social gemenskap.

6. Undvik boka möten på varandra

Lägg alltid in paus mellan möten. Under pandemin såg hjärnforskare att digitala möten utan paus emellan ökade stressen, vilket syntes i hjärnaktivitet och lägre engagemang. Men med bara tio minuters mindfulness-paus mellan mötena neutraliserades stressen. 

7. Ta kontroll över notiserna - och dig själv

Stäng av program och notiser du inte behöver när du ska koncentrera dig på en uppgift. Planera in när du ska använda vilka program. Våga stänga av och vara otillgänglig periodvis. 

8. Har du problem – snacka med chefen eller facket

Prata om hur det digitala arbetssättet och systemen påverkar arbetet och din hälsa. Fyll på med kunskap om hur arbetsplatsen kan förebygga hjärnstress och sjukskrivningar.