Risk finns för att mjukvarutillverkare som Microsoft i framtiden i hög grad kommer att styra arbetsmiljön, varnar Bo Melin. Callcenterbranschen med 80 000 anställda ses som ett exempel på detta.
- Man har tagit ett koncept och satt in människor i detta. Det är ett systemfelstänkande på våra nyaste arbetsplaster, säger Bo Melin.
Det traditionella löpande bandet gav utrymme för att tänka på annat, vilket kunde vara en fördel. Vid monotona mentala arbetsuppgifter saknas det utrymmet.
Vid det mentala löpande bandet är genomloppstiderna korta, flödet enkelt och maskinutnyttjandet högt. Arbetet är enkelt att bevaka och oflexibelt. Det präglas av många korta mentala arbetscykler, i huvudsak används endast korttidsminnet. Samtidigt finns studier som visar att långvarig stress hos djur påverkar korttidsminnet negativt. En störning som också kan tänkas uppstå vid utbrändhet.
- Den största faran är tröttheten. Det är också oroväckande att smärtan är så stor bland de callcenteranställda. Mycket tyder på att smärtan blir större när man kommer hem, vi tror att tröttheten fungerar på samma sätt, säger Bo Melin.
För att motverka detta krävs tid för återhämtning. Den är större vid flexibelt arbete än vid traditionellt löpande band. Det visar studier som gjorts vid Volvo som också visar på ökat välbefinnande vid flexibelt arbete.
Arbetslivsinstitutet inleder tillsammans med Umeå universitet en studie av hur arbetsrotation påverkar callcenteranställda.
CHRISTINA SWAHN