Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Arbetsgivare brister i att motverka stress

Majoriteten arbetsplatser saknar planer mot stress. Det visar en inspektion som Arbetsmiljöverket gjort. Trots arbetsgivares skyldighet att undersöka och bedöma risker för jobbstress är det där de flesta brister.
Linnea Andersson Publicerad
Colourbox
Vid Arbetsmiljöverkets inspektion av totalt 1 600 arbetsplatser fick 55 procent krav på åtgärder. Colourbox

Stress och psykiska påfrestningar är sedan två år tillbaka den vanligaste formen av besvär på arbetsplatser i Sverige och siffror från Försäkringskassan visar att sjukskrivningarna ökar inom i stort sett alla yrken.

Läs mer: Sjukfrånvaron ökar mest bland högutbildade 

Vid Arbetsmiljöverkets inspektion av totalt 1 600 arbetsplatser fick 55 procent krav på åtgärder. De vanligaste bristerna är att arbetsgivaren inte har undersökt och bedömt riskerna för att förebygga arbetsrelaterad stress i tillräckligt hög grad.

– Alla arbetsgivare har en skyldighet att fånga upp risker för arbetsrelaterad stress på samma sätt som man undersöker andra risker för ohälsa och olycksfall på arbetsplatsen. Det är allvarligt att många arbetsgivare inte jobbar mer aktivt med att förebygga stress med tanke på att ohälsan ökar stadigt inom det här området, säger Britt-Marie Henriksson, projektledare för den EU-initierade kampanjen Friska arbetsplatser förebygger stress, i ett pressmeddelande.

I inspektionerna, som genomfördes under oktober månad, ingick bland annat 244 arbetsplatser inom media samt IT- och telekombolag. I den gruppen fick 46 procent krav på åtgärder.

Bland advokatbyråer, revisionsbyråer och redovisningskonsulter fanns brister som ledde till krav hos runt hälften. Hos revisionsbyråerna var höga stresstoppar i samband med bokslutstider och hög personalomsättning två återkommande problem.

Inom gruppen religiös verksamhet, exempelvis samfund, hade 63 procent av de 129 besökta arbetsplatserna brister.

 

Exempel på inspekterade branscher:

Bransch                                                              Där krav ställts

Hotell/restaurang                                                  65%

Förskola                                                                   56%

Juridisk och ek. konsultverksamhet 1)              49%

Öppenvård/tandläkarmottagningar                  46%

Information/kommunikation  2)                        45%

1) Advokatbyråer, revisionsbyråer, redovisningskonsulter

2) Media, IT-bolag, telekommunikation

Källa: Arbetsmiljöverket

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Kvinnor gillar inte kalla kontor

Kvinnor jobbar bättre när kontoret är lite varmare. Män får mer gjort i kyla. Smartare styrning av temperaturen kan vara en lösning.
David Österberg Publicerad 29 maj 2026, kl 06:01
Kvinna som fryser på kontor
Kvinnor jobbar bättre i värme. Män jobbar bättre i kyla. På sommaren är det ofta för kallt på svenska kontor. Colourbox

Olika människor vill ha det olika varmt på jobbet. Dessutom finns en könsskillnad i temperaturpreferens: kvinnor tycker oftare än män att det är för kallt på kontoret, enligt en undersökning som företaget GK har gjort. 25 procent av kvinnorna svarade att det ofta är för kallt, mot 12 procent av männen. 

Enligt undersökningen anser anställda att den optimala temperaturen ligger mellan 22,5 och 23 grader. Under sommaren är det ofta kallare än så, när kontorens luftkonditioneringar blåser på för fullt.

– Vi ser ofta att kontor kyls ner till nivåer som inte stämmer överens med de anställdas behov. Som ett enkelt första steg för att förbättra arbetsmiljön rekommenderar vi att man ökar innetemperaturen med en grad från och med maj inför sommarhalvåret. Det skapar en mer balanserad och produktiv miljö för alla, samtidigt som det bidrar till minskad energianvändning för kyla, säger Martin Vujicic, vd för GK.

Kvinnor jobbar bättre på varma kontor

Att ha rätt temperatur på jobbet är viktigt. Forskare från University of Southern California, USC, kom för några år sedan fram till att kvinnor presterar bättre vid högre temperatur medan män jobbar bättre när det är lite kallare.

Forskarna lät studenter göra prov i temperaturer mellan 16 och 33 grader. Resultatet var tydligt: om temperaturen höjdes med sex grader presterade kvinnorna 15 procent bättre. Männens insatser försämrades med tre procent.

Enligt Tom Chang, biträdande professor i företagsekonomi vid USC, visar studien att temperatur har stor påverkan på en persons produktivitet. Han föreslår därför arbetsplatser med olika temperaturzoner.

Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter finns inga exakta regler för hur varmt eller kallt det får vara på ett kontor. Rekommendationen är att inomhustemperaturen ska vara mellan 20 och 24 grader på vintern och mellan 20 och 26 grader på sommaren.