Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

3 trender i arbetslivet

Hållbart arbetsliv, gränslöst arbete och automatiseringen gör att vi måste fundera på och hitta kunskap för hur vi förutsätter problem som kommer uppstå och också försöka hitta lösningar på dessa. Det förutspår arbetsmiljöorganisationen Prevent.
Åsa Frisk Publicerad
Fredrik Sandberg/TT
Tre av de hetaste trenderna för arbetslivet är gränslöshet, automatisering och hur att nå hållbarhet, enligt arbetsmiljöorganisationen Prevent. Fredrik Sandberg/TT

Hållbart arbetsliv
Vi har olika förutsättningar att kunna jobba ett helt yrkesliv. Sämre arbetsmiljö ger sämre chans. För att kunna jobba längre upp i åldrarna måste lösningar hittas.

- Det skulle till exempel kunna vara delpension, flexibla arbetstider, kompetensutveckling och det kan vara viktigt att fundera på var och när arbetet utförs, säger Lisa Rönnbäck, Prevent.

Gränslöst/flexibelt arbete
Den tekniska utvecklingen är snabb och driver trenden. Vi är fler som i dag kan jobba var och när som helst. Globaliseringen innebär större krav på flexibilitet. Nackdelar kan vara att man inte hinner återhämta sig och att man inte vet när man ska jobba. Det är i dag inte så vanligt med exakta arbetsbeskrivningar vilket gör att mycket ansvar hamnar på individen. Chefer kan få svårt att hålla koll, följa upp arbetsmiljöarbetet och det operativa arbetet. Chefer ska vara ett föredöme men har ofta sämre livsbalans själv.

Automatisering
Under de senaste trehundra åren har samhället moderniserats och i takt med det har arbetslivet förändrats. Den tekniska utvecklingen har höjt effektiviteten och förbättrat arbetsmiljön. Man anser att hälften av alla jobb som finns i dag kommer att vara borta år 2030.

- Till exempel kan drönare användas som renskötare, fjärrstyrd robot användas vid olika räddningsinsatser och robotar desinficerar operationssalar, säger Markus Larsson, Suntarbetsliv.

Källa: Prevent, Suntarbetsliv och Afa försäkringar

Mest läst just nu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 6 2024

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
Chef & Karriär nummer 3 2024 omslag

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Så blir du bättre på att bemöta hbtqi-kollegor

Är du osäker på hur du ska bemöta arbetskamrater som är hbtqi-personer? Kollega ger tips på vad du kan tänka på, och var du kan lära dig mer.
Noa Söderberg Publicerad 30 augusti 2024, kl 06:01
Så bemöter du dina HBTQI-kollegor på jobbet
Stöd hbtqi-kollegor – tips för ett inkluderande arbetsklimat. Kollega ger konkreta råd för att skapa en tryggare arbetsmiljö och hur du kan stötta dina kollegor genom kunskap och öppen dialog. Foto: Colourbox.

Forskning visar att hbtqi-personer diskrimineras på svenska arbetsplatser – och att det kan få allvarliga konsekvenser för liv och hälsa hos den som drabbas. Oavsett om du är chef, förtroendevald eller annan anställd kan du hjälpa till att ändra på det. Det är slutsatsen i en ny guide från Myndigheten för arbetsmiljökunskap. Kollega ger sju konkreta tips på hur ni kan gå till väga.

Lär er nyckelbegreppen

Hbtqi står för Homosexuell, Bisexuell, Trans, Queer och Intersexvariation. Flera myndigheter och organisationer, däribland Diskrimineringsombudsmannen och RFSL, har information för den som är osäker på vad orden betyder och hur de används.

Fundera över din egen identitet

Forskning visar att flera delar av vår identitet – etnicitet, ålder, kön, sexuell läggning, könsidentitet, med mera – påverkar vår arbetsmiljö och karriärmöjligheter. Har du några sådana identitetslager som kan ha gjort det svårare, eller lättare, för dig på jobbet?

Anta inte att du vet allt om dina kollegor

Med stor sannolikhet känner du inte till den sexuella läggningen eller könsidentiteten hos alla dina kollegor och deras anhöriga. Kom ihåg det när ni talar om vardag, familj och privatliv. Acceptera alltid den könsidentitet eller sexuella läggning som en person själv uppger. Utgå samtidigt inte ifrån att alla är bekväma med att prata om sin identitet.

Säg ifrån

Markera, vänligt men bestämt, om en kollega säger kränkande eller diskriminerande saker om sina medmänniskor. Gör det även om det inte finns någon i rummet som, vad du vet, är exempelvis hbtqi. Lyssna på andras erfarenheter av vilka ord och benämningar om uppfattas kränkande. Forskning visar att ett vänligare samtalsklimat gör det enklare för hbtqi-personer att vara öppna med sin identitet, vilket i sin tur gör det lättare att må bra på jobbet.

Ta reda på hur du kan stödja dina kollegor i stunden

Den vanligaste formen av arbetsplatsdiskriminering mot hbtqi-personer sker i mötet med utomstående personer – kunder, klienter, patienter. Fundera på, och om möjligt fråga, hur du kan stötta dina kollegor i en sådan situation.

Gå igenom lokaler och klädkoder

Finns det könsneutrala toaletter? Finns det möjlighet för enskilda att byta om och duscha i avskildhet utan att det väcker uppmärksamhet? Är era klädkoder eller uniformer könsuppdelade, och finns det i så fall möjlighet att göra dem mer neutrala?

Prata om inkludering

Genom att hålla ordnade, schemalagda samtal om inkluderingsfrågor kan det bli lättare att lyfta problem. Samtalen kan kretsa kring en utbildning eller extern föreläsare, eller hållas av er själva. Det är viktigt att ha en tydligt utsedd samtalsledare som kan styra, och om det blir problem också avbryta, samtalet. Samtalsfrågor och ämnen finns bland annat hos Myndigheten för arbetsmiljökunskap.