Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

3 trender i arbetslivet

Hållbart arbetsliv, gränslöst arbete och automatiseringen gör att vi måste fundera på och hitta kunskap för hur vi förutsätter problem som kommer uppstå och också försöka hitta lösningar på dessa. Det förutspår arbetsmiljöorganisationen Prevent.
Åsa Frisk Publicerad
Fredrik Sandberg/TT
Tre av de hetaste trenderna för arbetslivet är gränslöshet, automatisering och hur att nå hållbarhet, enligt arbetsmiljöorganisationen Prevent. Fredrik Sandberg/TT

Hållbart arbetsliv
Vi har olika förutsättningar att kunna jobba ett helt yrkesliv. Sämre arbetsmiljö ger sämre chans. För att kunna jobba längre upp i åldrarna måste lösningar hittas.

- Det skulle till exempel kunna vara delpension, flexibla arbetstider, kompetensutveckling och det kan vara viktigt att fundera på var och när arbetet utförs, säger Lisa Rönnbäck, Prevent.

Gränslöst/flexibelt arbete
Den tekniska utvecklingen är snabb och driver trenden. Vi är fler som i dag kan jobba var och när som helst. Globaliseringen innebär större krav på flexibilitet. Nackdelar kan vara att man inte hinner återhämta sig och att man inte vet när man ska jobba. Det är i dag inte så vanligt med exakta arbetsbeskrivningar vilket gör att mycket ansvar hamnar på individen. Chefer kan få svårt att hålla koll, följa upp arbetsmiljöarbetet och det operativa arbetet. Chefer ska vara ett föredöme men har ofta sämre livsbalans själv.

Automatisering
Under de senaste trehundra åren har samhället moderniserats och i takt med det har arbetslivet förändrats. Den tekniska utvecklingen har höjt effektiviteten och förbättrat arbetsmiljön. Man anser att hälften av alla jobb som finns i dag kommer att vara borta år 2030.

- Till exempel kan drönare användas som renskötare, fjärrstyrd robot användas vid olika räddningsinsatser och robotar desinficerar operationssalar, säger Markus Larsson, Suntarbetsliv.

Källa: Prevent, Suntarbetsliv och Afa försäkringar

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Dålig arbetsmiljö: 1 av 3 har övervägt att byta jobb

Många har så dålig arbetsmiljö att de har funderat på att byta jobb. När anställda påpekar brister i arbetsmiljön händer ibland ingenting. Det visar en ny rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap.
Carolina Högling Publicerad 28 januari 2025, kl 11:28
Arbetsmiljöproblem. Till vänster en kvinna vid ett skrivbord med en bordsfläkt på, till höger märkpennor och hörselkåpor.
Arbetsmiljöproblem får anställda att överväga nya möjligheter: Tre av tio vill byta jobb. Det visar en rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap. Fot: Leif R Jansson/TT/Claudio Bresciani/TT.

Drygt tre av tio har övervägt att byta arbetsplats på grund av sin arbetsmiljö. Av samma anledning har 29 procent övervägt att byta yrke. Den nyligen publicerade rapporten ”Sverige om arbetsmiljö” undersöker hur arbetstagare förhåller sig till arbetsmiljöfrågor.

–  Arbetsmiljö är avgörande för både individers hälsa och företags framgång. Vår rapport visar att det finns ett starkt engagemang, men också tydliga områden där vi kan förbättra kunskapen och hanteringen av arbetsmiljöfrågor, säger Sverre Lundqvist, processledare och kommunikatör på Myndigheten för arbetsmiljökunskap i ett pressmeddelande.

Viktigare för arbetstagaren än chefen

Undersökningen visar att 30 procent upplever att deras arbetsmiljö har en negativ effekt på hälsan. Majoriteten av de svarande tycker att arbetsmiljöfrågor ska uppmärksammas mer på arbetsplatsen. Det är dock betydligt fler arbetstagare än chefer som vill ha mer uppmärksamhet på arbetsmiljön.

Intresset för arbetsmiljöfrågor är stort och majoriteten anser sig ha goda kunskaper om dem. Samtidigt vill de flesta lära sig mer om arbetsmiljölagen och Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM). 

Det blir ingen skillnad

Trots goda kunskaper hos arbetstagare hur arbetsmiljön bör se ut, är det inte alltid att de upplevda bristerna kommer fram till arbetsgivaren, enligt rapporten. De flesta uppger att de alltid, eller oftast säger till när de ser brister i arbetsmiljön. Den vanligaste anledningen till att inte rapportera om problem på arbetsplatsen är att anställda upplever att det ändå inte blir någon skillnad.

Vad är Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)?

SAM innebär att undersöka arbetsmiljön, vidta åtgärder för att minska eller ta bort risker, och utreda olyckor och ohälsa.