Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

3 trender i arbetslivet

Hållbart arbetsliv, gränslöst arbete och automatiseringen gör att vi måste fundera på och hitta kunskap för hur vi förutsätter problem som kommer uppstå och också försöka hitta lösningar på dessa. Det förutspår arbetsmiljöorganisationen Prevent.
Åsa Frisk Publicerad
Fredrik Sandberg/TT
Tre av de hetaste trenderna för arbetslivet är gränslöshet, automatisering och hur att nå hållbarhet, enligt arbetsmiljöorganisationen Prevent. Fredrik Sandberg/TT

Hållbart arbetsliv
Vi har olika förutsättningar att kunna jobba ett helt yrkesliv. Sämre arbetsmiljö ger sämre chans. För att kunna jobba längre upp i åldrarna måste lösningar hittas.

- Det skulle till exempel kunna vara delpension, flexibla arbetstider, kompetensutveckling och det kan vara viktigt att fundera på var och när arbetet utförs, säger Lisa Rönnbäck, Prevent.

Gränslöst/flexibelt arbete
Den tekniska utvecklingen är snabb och driver trenden. Vi är fler som i dag kan jobba var och när som helst. Globaliseringen innebär större krav på flexibilitet. Nackdelar kan vara att man inte hinner återhämta sig och att man inte vet när man ska jobba. Det är i dag inte så vanligt med exakta arbetsbeskrivningar vilket gör att mycket ansvar hamnar på individen. Chefer kan få svårt att hålla koll, följa upp arbetsmiljöarbetet och det operativa arbetet. Chefer ska vara ett föredöme men har ofta sämre livsbalans själv.

Automatisering
Under de senaste trehundra åren har samhället moderniserats och i takt med det har arbetslivet förändrats. Den tekniska utvecklingen har höjt effektiviteten och förbättrat arbetsmiljön. Man anser att hälften av alla jobb som finns i dag kommer att vara borta år 2030.

- Till exempel kan drönare användas som renskötare, fjärrstyrd robot användas vid olika räddningsinsatser och robotar desinficerar operationssalar, säger Markus Larsson, Suntarbetsliv.

Källa: Prevent, Suntarbetsliv och Afa försäkringar

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

8 tips - så jobbar du hjärnsmart vid skärmen

Blir du helt slut av jobbet vid datorn? Hjärnforskaren tipsar om hur du jobbar skärmsmart så att hjärnan håller över tid.
Elisabeth Brising Publicerad 17 mars 2025, kl 06:01
En man med huvudvärk på sin arbetsplats.
Blir du helt seg i kolan och får lätt huvudvärk av arbetet vid datorn. Jobba mer skärmsmart med de här tipsen från en hjärnforskare. Foto: Shutterstock
Sissela Nutley
Sissela Nutley, hjärnforskare. Foto: Lina Eidenberg Adamo

Blir det långa dagar vid skrivbordet? Det är inte alltid lång skärmtid ger bättre resultat. Vår kognition kräver både variation och vila under arbetsdagen. Sissela Nutley, hjärnforskare vid Karolinska institutet, tipsar om hur du jobbar hjärnsmart. 

1. Fokustid på förmiddagen 

Din bästa tid för kognitivt komplicerade jobbuppgifter är på förmiddagen då vi har ett kortisolpåslag som hjälper hjärnans koncentration. 

2. Möten och rutinjobb efter lunch

På eftermiddagen passar det bäst att ha möten, mejlkorgstid och jobba med rutinuppgifter som inte kräver samma starka fokus. Planera för mindre skärmtid på eftermiddagen. 

3. Håll möten 45 minuter eller mindre

Sätt in standardläget för ett möte på 45 minuter eller bara 25 och ta sedan en rörelsepaus innan ni fortsätter. Avsätt inte en timme av bara farten. 

4. Många kortpauser

Var tjugonde minut ska du lyfta blicken minst 20 sekunder från skärmen för ögonens skull. Koncentrationsförmågan är bara på topp i högst 25 minuter i taget för något lite tråkigt. Res dig en gång i halvtimmen, titta ut och gör några tåhävningar. 

5. Gå inte från en skärm till en annan

Ta inte en paus från jobbet genom att kolla i din privata telefon, i alla fall inte jämt. För att det ska vara en bra paus för hjärnan ska aktiviteten vara en motsats till det du gjorde nyss. Som rörelse, vila eller social gemenskap.

6. Undvik boka möten på varandra

Lägg alltid in paus mellan möten. Under pandemin såg hjärnforskare att digitala möten utan paus emellan ökade stressen, vilket syntes i hjärnaktivitet och lägre engagemang. Men med bara tio minuters mindfulness-paus mellan mötena neutraliserades stressen. 

7. Ta kontroll över notiserna - och dig själv

Stäng av program och notiser du inte behöver när du ska koncentrera dig på en uppgift. Planera in när du ska använda vilka program. Våga stänga av och vara otillgänglig periodvis. 

8. Har du problem – snacka med chefen eller facket

Prata om hur det digitala arbetssättet och systemen påverkar arbetet och din hälsa. Fyll på med kunskap om hur arbetsplatsen kan förebygga hjärnstress och sjukskrivningar.