Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

15 miljoner till arbetsmiljöprojekt

Sif ska rekrytera regionala arbetsmiljöombud motsvarande 30 heltidstjänster. Tanken är att de ska väcka liv i arbetsmiljöarbetet ute på företagen.
Publicerad
I dag har Sif medlemmar i 27 000 företag som saknar klubb. Bara en bråkdel av dessa företag har arbetsplatsombud. Med arbetsmiljöombuden är det ännu sämre ställt.
För att starta upp och förstärka arbetsmiljöarbetet har Sif beslutat att satsa 15 miljoner kronor på regionala arbetsmiljöombud.
Under knappt ett år ska de göra 9000 arbetsplatsbesök och rekrytera ombud på lokal nivå.
Redan i dag har Sif runt 75 regionala arbetsmiljöombud. Problemet är att de samtidigt är anställda ombudsmän. Arbetsmiljöfrågan har hamnat i skymundan av alla varsel och neddragningar.
- Det är snarare promille än procent av deras tid som går till arbetsmiljöfrågor trots att behovet ökar, säger Runo Carlsson, ombudsman på Sifs enhet för arbetsmiljö och försäkring.
- Antalet förtroendevalda har sjunkit kraftigt de senaste fem åren. Vi ska nu ta ett rejälare grepp.
Fram till början av 90-talet fanns det minst ett heltidsanställt arbetsmiljöombud per avdelning. Men när statsbidragen försvann gjorde de det också. Nu hoppas Runo Carlsson på en fortsatt framtid för dem, även sedan projektet avslutats.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

”Kontoret blir mer som ett showroom”

Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, ser kontoret som en allt mindre viktig del av arbetslivet.
Publicerad 5 maj 2025, kl 11:00
Tillbaka till kontoret. Jimmy Rosén, vd, Angry Creative.
Seniora medarbetare kan jobba på distans, men yngre behöver kontor för att fungera optimalt, menar Jimmy Rosén på Angry Creative. Foto: Privat/Colourbox.

Kontoret har sin plats i det moderna arbetslivet, men det är mer en parentes än något ristat i sten. Det menar Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, som utvecklar e-handelslösningar för industribolag. Han jämför utvecklingen för kontor med vad som sker inom handel och köpcenter.

– Butikerna fungerar alltmer som showroom medan handeln flyttar online. Köpcenter har färre stora butiker och fler restauranger och krogar. Internet är den stora möjliggöraren där vi får större utbud, och vi möts fysiskt bara för det som inte kan upplevas via en skärm.

Behov av fysiskt kontor minimalt

På Angry Creative arbetar seniora konsulter med lång erfarenhet, vilket gör att behovet av ett fysiskt kontor är minimalt – åtminstone för dem.

– Våra anställda är extremt autonoma och skapar stort värde varje minut de arbetar. De rekryteras sällan lokalt, så vi satsar i stället på en digital kultur med humor och empati.

Men för juniora medarbetare ser det annorlunda ut. Att jobba hemifrån fungerar i teorin, men i praktiken blir det en mardröm, menar Jimmy Rosén.

– Juniorer fastnar lätt på enkla problem och behöver någon nära som kan hjälpa dem vidare. Ska de jobba på distans krävs schemalagda avstämningar varannan timme, då försvinner all produktivitet. Vi har mätdata som visar att de arbetar upp till åtta gånger långsammare om de inte får löpande coachning. På ett kontor är det enklare – och trevligare – att fånga upp om de är på väg åt fel håll.

Kontor viktigt för att samla team

På Angry Creative har man därför valt att standardisera och automatisera mer, vilket har minskat behovet av juniora medarbetare. Men inom digital marknadsföring, där AI driver utvecklingen framåt, fyller kontoret en viktig roll för att samla teamet.

– Där är allt nytt och förändras hela tiden. Det finns ingen som har tio års erfarenhet, så där är juniorernas energi avgörande. De seniora hänger ofta inte med i den snabba utvecklingen, men de kan stötta med struktur och strategiskt tänkande. I den miljön är kontoret lysande, säger Jimmy Rosén.

Enligt honom har kontoret blivit ett showroom – en plats för specifika behov snarare än en självklar mittpunkt i verksamheten.

– Det används främst för de yngre medarbetarna och representation, gärna med närhet till restauranger och after work. I dag går en mindre del av omsättningen till kontor och mer till att skapa digitala arbetsmiljöer med AI, automation och smarta system, säger han.