Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Svenska teknikjättar växer utomlands

De svenska teknikjättarna växer kraftigt utomlands, samtidigt minskar antalet anställda i Sverige, visar en undersökning gjord av Teknikföretagen. Men expansionen sker inte på bekostnad av jobben i Sverige, hävdar Anders Rune Teknikföretagens chefekonom.
Niklas Hallstedt Publicerad
Magnus Hjalmarson Neideman/TT
Volvo är en bland de 32 teknikkoncerner som ingår i undersökningen av Teknikföretagen. Magnus Hjalmarson Neideman/TT

Under perioden 2006 till 2013 ökade antalet anställda med över 180 000 utomlands hos 32 ledande svenska teknikkoncerner. Samtidigt minskade dessa företag antalet anställda i Sverige med 16 000. Totalt betyder det en 30-procentig ökning av personalstyrkan.

- I dag jobbar 16 procent av de anställda i Sverige. Vad man ser är att det blir en större andel tekniker och ingenjörer i Sverige i förhållande till traditionella industrijobb. Tjänstifieringen pågår i hög takt, produktionen ligger till stora delar någon annanstans, säger Anders Rune som anser att företagens verksamhet utomlands är en förutsättning för jobben i Sverige.

I undersökningen har man tittat företagens anställda i fem länder utöver Sverige: Kina, Ryssland, Indien, Brasilien och USA. Det visar sig att Kina ensamt står för cirka 30 procent av den totala ökningen. I dag utgör de anställda i Kina cirka 10 procent av det totala antalet. Därmed är man nästan i kapp USA, där 12 procent av de anställda finns.

Anders Rune tror att utvecklingen kommer att fortsätta i samma riktning i de här bolagen.

- Det kan vi förvänta oss i takt med deras framgångar, då blir andelen anställda i Sverige mindre. Samtidigt är det också många svenska medarbetare som jobbar i utlandet.

Det är långt ifrån givet att antalet jobb i Sverige kommer att fortsätta att minska. När Teknikföretagen tittade på svenska företag verksamma i Kina för några år sedan visade det sig att det även hade en positiv utveckling av antalet anställda i Sverige, enligt Anders Rune.

En ytterligare förklaring till att de stora teknikbolagen minskar antalet anställda i Sverige kan vara att en del av de uppgifter som tidigare utfördes av egna anställda i allt högre grad läggs ut på bemannings- och konsultbolag. I Teknikföretagens undersökning har man enbart räknat på teknikbolagens egna anställda.

Bland de 32 teknikkoncernerna i undersökningen ingår bland andra Alfa Laval, Atlas Copco, Electrolux, Ericsson och Volvo.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.