Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Svenska teknikjättar växer utomlands

De svenska teknikjättarna växer kraftigt utomlands, samtidigt minskar antalet anställda i Sverige, visar en undersökning gjord av Teknikföretagen. Men expansionen sker inte på bekostnad av jobben i Sverige, hävdar Anders Rune Teknikföretagens chefekonom.
Niklas Hallstedt Publicerad 21 augusti 2014, kl 15:26
Magnus Hjalmarson Neideman/TT
Volvo är en bland de 32 teknikkoncerner som ingår i undersökningen av Teknikföretagen. Magnus Hjalmarson Neideman/TT

Under perioden 2006 till 2013 ökade antalet anställda med över 180 000 utomlands hos 32 ledande svenska teknikkoncerner. Samtidigt minskade dessa företag antalet anställda i Sverige med 16 000. Totalt betyder det en 30-procentig ökning av personalstyrkan.

- I dag jobbar 16 procent av de anställda i Sverige. Vad man ser är att det blir en större andel tekniker och ingenjörer i Sverige i förhållande till traditionella industrijobb. Tjänstifieringen pågår i hög takt, produktionen ligger till stora delar någon annanstans, säger Anders Rune som anser att företagens verksamhet utomlands är en förutsättning för jobben i Sverige.

I undersökningen har man tittat företagens anställda i fem länder utöver Sverige: Kina, Ryssland, Indien, Brasilien och USA. Det visar sig att Kina ensamt står för cirka 30 procent av den totala ökningen. I dag utgör de anställda i Kina cirka 10 procent av det totala antalet. Därmed är man nästan i kapp USA, där 12 procent av de anställda finns.

Anders Rune tror att utvecklingen kommer att fortsätta i samma riktning i de här bolagen.

- Det kan vi förvänta oss i takt med deras framgångar, då blir andelen anställda i Sverige mindre. Samtidigt är det också många svenska medarbetare som jobbar i utlandet.

Det är långt ifrån givet att antalet jobb i Sverige kommer att fortsätta att minska. När Teknikföretagen tittade på svenska företag verksamma i Kina för några år sedan visade det sig att det även hade en positiv utveckling av antalet anställda i Sverige, enligt Anders Rune.

En ytterligare förklaring till att de stora teknikbolagen minskar antalet anställda i Sverige kan vara att en del av de uppgifter som tidigare utfördes av egna anställda i allt högre grad läggs ut på bemannings- och konsultbolag. I Teknikföretagens undersökning har man enbart räknat på teknikbolagens egna anställda.

Bland de 32 teknikkoncernerna i undersökningen ingår bland andra Alfa Laval, Atlas Copco, Electrolux, Ericsson och Volvo.

Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."