Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Stordalen tar över Ving

Petter Stordalen. Så heter charterbolagets Vings nya ägare. Beskedet välkomnas av Unionenklubben.
Ola Rennstam Publicerad
Janerik Henriksson / TT
Petter Stordalen tillsamans med Magnus Wikner, koncernchef för Ving. Janerik Henriksson / TT

I september gick Thomas Cook-gruppen i konkurs efter att under lång tid ha pressats av dålig lönsamhet. Konsekvensen blev att den nordiska delen av resekoncernen, där Ving ingår tillsammans med researrangörerna Spies, Globetrotter och Tjäreborg, fick ställa in all flygtrafik. Men redan dagen därpå kunde trafiken återupptas.

Läs mer: Ving flyger igen

Sedan dess har det spekulerats om vem som skulle ta över den ännu lönsamma nordiska delen av Thomas Cook. Att det funnits ett tiotal spekulanter på att köpa verksamheten. Redan i våras lade det svensk-tyska riskkapitalbolaget Triton ett bud på det nordiska bolaget men budet avvisades den gången av Thomas Cook.

På en pressträff på Vings huvudkontor i Stockholm under onsdagen presenterades den nya ägaren – hotellmiljardären Petter Stordalen och möttes av stort jubel av personalen. Förutom Petter Stordalens Strawberry, går det svenska riskkapitalbolaget Altor och den brittiska förvärvsfonden TDR Capital in och tar över som ägare. Beskedet innebär att Ving för första gången på decennier får ett nordiskt majoritetsägande.

– Det är ett världsklassbolag, nummer ett i Norge och Sverige, säger Stordalen. Vi har både kompetens och de finansiella musklerna att Ving-gruppen ska kunna fortsätta att utvecklas, säger Peter Stordalen på pressträffen.

Flygbolaget kommer att byta namn till Sunclass Airlines. 

Lars Englund, klubbordförande för Vings och Thomas Cooks markpersonal, beskriver reaktionerna från personalen som enbart positiva.

– Det är klang och jubel. En stor dag, det känns fantastiskt. Peter Stordalen verkar ha en otrolig passion och vill verkligen det här. Han kan det här med turismen och hela branschen så vi tror att det här kommer att bli jättebra, säger han.

Tiden från konkursen fram till att affären presenterades under onsdagen har varit tuff men inte uppgiven, enligt Unionenklubben.

– Vi har knutit näven i fickan jobbat på som vanligt. Givetvis har alla gått och väntat på besked men vi har hela tiden vetat att det funnits flera spekulanter. Det vore konstigt om ingen ville köpa ett företag som flera år i rad tjänat närmare en och en halv miljard, säger Lars Englund.

Facket tror att ägarskiftet innebär att besluten kommer närmare verksamheten.

– Vi har ju haft brittiska ägare under lång tid och mycket har styrts därifrån. Nu tror jag vi kan ta egna beslut ur ett nordiskt perspektiv, det känns jättebra.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.