Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Så här gör du (inte) på julfesten

Hej tomtegubbar slå i glasen och låt oss lustiga vara. Men inte alltför lustiga - i dessa julfesttider kan det vara läge att tänka på vad man inte ska göra på jobbets julfest. I alla fall inte om man vill ha kvar sitt jobb.
Johanna Rovira Publicerad 10 december 2013, kl 10:43
Julbord
  1. Drick måttligt. Eller inte alls om du är osäker på dig själv. Enligt en undersökning Kollega gjorde förra året visar att tre av fyra har sett en kollega som blivit alldeles för full på en julfest - en tredjedel av dessa svarar också att det skett många gånger.  Fyra av tio har dessutom sett chefen ta några glas för mycket på julfesten.
  2. Flirta inte med chefen.  Det är ett råd som den danske karriärexperten Torben Wiese ger Jyllandspostens läsare.  Inled hellre flirten nån annan dag är tipset.
  3. Flirta inte med kollegor du inte känner så väl heller - även om du själv tycker att det är ganska oskyldigt finns det alltid en större risk att flirten kan missuppfattas av mottagaren av din uppvaktning när det är alkohol med i bilden. Gränsen mellan flirt och sexuella trakasserier kan vara svår att upptäcka.
  4. Flirta inte med personalen heller - de är där för att jobba och att de är trevliga mot dig ska inte tas som en invit per automatik.   
  5. Lägg inte ut roliga partybilder från festen på facebook eller på andra sociala medier.  Ett råd att bära med sig på andra fester också.
  6. Ta inte det där jobbiga samtalet som du gått och grunnat på ett tag, med chefen eller med någon kollega som du har ett horn i sidan till.  
  7. Håll inga spontana tal. Spontana tal på fyllan är sällan särskilt roliga (om du nu inte råkar vara en talarvirtuos) och tal som bara hindrar folk att äta är bara irriterande. 
  8. Gör inget uppseendeväckande - även om det verkade som en bra idé just då, så kommer minnet av din strippdans eller din vurpa i ris a la maltan inte att främja din fortsatta karriär inom företaget.
  9. Träng dig inte i kön till buffébordet och peta inte med fingrarna i julmaten. Det är inte ett dugg charmigt och kan dessutom öka risken för matförgiftning.
  10. Kritisera inte hur andra tar eller äter sin julmat - även om det finns vissa outtalade regler om i vilken ordning man ska äta maten på julbordet är det upp till var och en att följa dem. Måste du nödvändigtvis himla med ögonen över andras bordsskick så gör du det när du är för dig själv.
Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."