Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Så funkar startups

Den nya tidens affärsmodell. Här är allt du behöver veta om startups.
David Österberg Publicerad
Vägen från idé till mål.
I en startup är tiden mellan idé och genomförande ofta kort. Illustration: RDomino/Colourbox

Ordet startups

... började poppa upp under IT-boomen på 1990-talet. Det är ett samlingsnamn för innovativa företag eller projekt som ännu inte är etablerade på marknaden, men som har chans att växa snabbt. En startup har ännu inga eller väldigt få kunder, men försöker förstå vad människor kommer att efterfråga i framtiden.

Korta beslutsvägar

I ett traditionellt företag kan det ta lång tid att genomföra en idé. I en startup är tiden mellan idé och genomförande ofta kort.

Unga och engagerade

Startups drivs ofta av yngre personer med engagemang och visioner och som ser jobbet som en livsstil. Belöningen är bland annat stort inflytande och – om idén lyckas – mycket pengar.

Hög risk

De flesta startups överlever inte. Men en startup kan ha stor potential om idén blir verklighet. Den måste vara designad för stor tillväxt, exempelvis en app som miljontals människor världen över är beredda att betala för. Då kan den ge stor vinst.

Facebook, Twitter, Google, Spotify, Dropbox och Klarna 

... är exempel på startups som lyckats.

Sverige är inte stort nog

En startup siktar ofta på att nå en global marknad.

Tekniken är avgörande

Startups använder sig ofta av ny teknik, exempelvis för att bygga en hemsida eller smart app. En anledning till det är att det ofta kostar mindre pengar att lansera en app än att sätta i gång med exempelvis gruvbrytning. IT-baserade tjänster och produkter går också lättare att sälja över hela världen.

Pengar är inte allt

Många som drar i gång en startup hoppas förstås att deras produkt eller tjänst blir framgångsrik. Men det är inte enbart pengar som lockar, utan också kreativiteten, nytänkandet och känslan av att bidra med något värdefullt. En startup fokuserar på vad människor skulle kunna tänka sig att betala för i framtiden.

Silicon Valley

... i USA betraktas ofta som världens startupmecka.

Förändrar världen

En traditionell entreprenör verkar på en marknad som redan finns. En startup har i stället ofta potential att förändra marknaden. Ett exempel är Netflix, som bidrog till att ta död på hyrvideomarknaden.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Minister kallar på parterna – för få etableringsjobb

Att antalet etableringsjobb är så få får arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) att kalla till sig parterna.
– Etableringsjobben behöver bli fler, annars behöver vi tänka om och satsa på andra åtgärder, säger han.
Sandra Lund Publicerad 26 november 2025, kl 10:05
Arbetsmarknadsminister Johan Britz i kostym visar på något litet mellan tumme och pekfinger.
Parterna behöver lägga in en "andra växel" när det kommer till etableringsjobben, anser arbetsmarknadsminister Johan Britz (L). Foto: Henrik Montgomery/TT

Som Kollega nyligen kunde berätta har det bara blivit 84 etableringsjobb fram till och med oktober i år. 

 

Då har anställningsformen funnits i nästan två år, den som skulle få bukt på arbetslösheten för långtidsarbetslösa och nyanlända. Reformen har förhandlats under flera år år, framför allt mellan LO, Svenskt näringsliv och Unionen. 

Men även staten som står för den stora delen av finansieringen. 

 

Men nu börjar den sistnämnda tröttna. 

Johan Britz: "Lägg i andra växel"

Arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) kallar nu till sig parterna, enligt TT. De behöver, enligt honom ”lägga i en andra växel”. 

– Etableringsjobben behöver bli fler, annars behöver vi tänka om och satsa på andra åtgärder. De volymer vi ser är helt otillräckliga för att etableringsjobben ska vara en del i att bryta långtidsarbetslösheten – inte minst hos många utrikes födda, säger han i en kommentar till TT.