Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Risk att forskningen lämnar Sverige

Under de senaste fem åren har Life Science-industrin minskat med drygt 4 000 anställda. Om inte Sverige satsar mer på forskning och innovation kommer stora företag att flytta och framtida investeringar hamnar i andra länder, visar en rapport från Vinnova
Lina Björk Publicerad
TT/AP
En indisk forskare studerar stamceller i labbmiljö. TT/AP

Life Science-industrin har varit på nedgång under ganska många år. De senaste fem åren har industrin minskat med drygt 4 000 anställda varav 2 200 sedan 2009. Av dem jobbade väldigt många på Astra Zenecas forskningsavdelningar i Södertälje och Lund.

- De stora personalnedgångarna beror främst på att ett fåtal stora företag har tagit beslut om att lägga ned både produktion och forskning i Sverige. Delar av Life Science-industrin växer fortfarande men lyckas för närvarande inte kompensera för de stora nedskärningarna, säger Anna Sandström, som har skrivit rapporten.

Industrin genomgår en strukturell förvandling. Läkemedelsföretagen minskar sin interna forskning och utveckling och satsar istället på externa partnerskap, licensiering och uppköp. De stora bolagen satsar också på att finnas globalt.

- Just nu finns en stor risk att de stora företagen hittar mer attraktiva miljöer i andra länder. Vi måste satsa mer på att förankra de framgångsrika företagen i svenska forsknings- och innovationsmiljöer. Den globala konkurrensen hårdnar och då måste vi hänga med, säger Anna Sandström.

I dag dominerar Stockholm, Uppsala och Södermanland Life Science-industrin. Drygt 50 procent av alla som jobbar med den forskningen finns i dessa regioner.

Fakta

Life Science, eller livsvetenskaper innefattar en mängd olika discipliner såsom biologi, matematik, kemi och medicin. Kunskapen inom life science föds ur samarbeten mellan dessa traditionella discipliner inom den akademiska forskningen men också med industrivärlden.

Rapporten "Global trends with local effect"s presenterades under ett seminarium anordnat av Vinnova, som är Sveriges innovationsmyndighet, vars uppgift är att främja hållbar tillväxt.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.