Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Kollega startar debattsida

Nu startar Kollega en debattsida på webben. Här ska medlemmar och förtroendevalda kunna uttrycka sin åsikt om allt som rör arbetslivet.
Ola Rennstam Publicerad
Linnea Andersson / Kollega
Kollegas debattredaktörer – Lina Björk och Niklas Hallstedt – vill skapa ett forum för medlemmarnas åsikter, en viktig demokratisk funktion för en fackförbundstidning. Linnea Andersson / Kollega

Lina Björk och Niklas Hallstedt är sidans redaktörer. Varför startar Kollega en debattsida?
– Vi vill skapa ett forum för medlemmarnas åsikter, det känns som en viktig demokratisk funktion för en fackförbundstidning. En förhoppning är att det ska uppstå en ständig dialog och ett flöde där människor får möjlighet att berätta vad de tycker. Och ur det uppstår det förhoppningsvis något kreativt, man kommer ett steg närmare något.

Vem vill ni ska skriva på sidan?
– I första hand vill vi att medlemmar ska komma till tals i frågor som rör deras vardag, och då gärna personer som inte har så stor medial erfarenhet, de som hamnat lite ”under radarn”. I andra hand tänker vi oss personer som har sakkunskap i en fråga. Vi vill undvika dem som är i etern ändå, de har redan plattformar där de kan göra sig hörda.

Vilka ämnen tänker ni att debattsidan ska fokusera på?
– Inläggen ska handla om arbetslivet på något sätt. Det kan vara saker som rör den egna branschen och sådant som rör arbetsplatsen, till exempel arbetsmiljö, lön eller stora förändringar. Arbetslivet rymmer ju både stort och smått.

För dig som vill göra din röst hörd

Mejla ditt manus till debatt@kollega.se. I länken nedan finns detaljerad information om vad du bör tänka på inför att du skriver:

Läs mer: Så skriver du på Kollega Debatt

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.