Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Jobbflytt utomlands ofta kostsamt

Utlandsflytt av jobben kan leda till oväntade kostnader. En ny undersökning från Unionen visar att företag som flyttar verksamhet utomlands ofta underskattar de problem som kan uppstå.
Niklas Hallstedt Publicerad
Colourbox
Att flytta verksamhet utomlands för att spara pengar kan få motsatt effekt, enligt Unionens undersökning. Colourbox

Flyttrenden håller i sig. I undersökningen svarar var tredje av Unionens fackklubbar att företaget har flyttat verksamhet från Sverige under de senaste åren. Det handlar inte bara om tillverkning utan ofta också om forskning och utveckling samt olika former av stödtjänster som IT och administration.

De främsta orsakerna till flytt uppges dels vara minskade arbetskraftskostnader, dels strategiska beslut av företagsledningen, vilket kan innebära allt från kostnadsskäl till företagspolitiska skäl. Men klubbarna berättar om en mängd olika problem som uppstår.

Det rör sig till exempel om försämrad kvalitet, kommunikationsproblem på grund av språkförbistringar och skillnader i arbetssätt samt kompetenstapp i den kvarvarande verksamheten. Andra saker som det kan handla om är svårigheter att överföra kunskap, underskattning av tiden som krävs för flytten, längre ledtider och minskad flexibilitet samt minskade synergieffekter mellan exempelvis utveckling och produktion.

Detta kan få till följd att kunderna drabbas och påverka både försäljning och varumärke, något som också skett enligt fackklubbarna i undersökningen.

Bilden som ges av klubbarna är att oförutsedda konsekvenser i slutändan lett till högre kostnader och mindre besparingar än beräknat.

För fackklubbarna har det varit svårt att påverka flyttbesluten. Många av klubbarna konstaterar att besluten redan har varit tagna på en global nivå eller koncernnivå där det svenska facket inte har insyn.

Läs rapporten: Jobbflytt över gränserna – på gott och ont

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.