Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Högutbildade fastnar i lågkvalificerade jobb

Antalet högutbildade svenskar har ökat snabbt de senaste åren. Men de kvalificerade jobben ökar inte i samma takt. Hälften av de högutbildade fastnar också i lågkvalificerade jobb, visar en studie.
Anita Täpp Publicerad

Att så många nu ser till att bli högutbildade – enligt TT har Sverige fått 400 000 fler högskoleutbildade på sju år – är inte konstigt i en tid med hög arbetslöshet menar Michael Thålin, professor vid Institutet för social forskning vid Stockholms universitet.

- För politikerna är det lockande att satsa på utbildning när det är ont om jobb, och utbildning har ju många värden både för individerna och samhället i stort.

En nackdel med att de kvalificerade jobben inte ökat i takt med antalet högutbildade är att många av dessa då tar jobb som annars kunde ha gått till dem som har det allra tuffast på arbetsmarknaden, som unga utan utbildning och nyanlända utrikesfödda.

En annan baksida är att de högutbildade i och med det får jobb där de inte har möjlighet att använda sin fulla potential.

- De får också lägre avkastning på sin utbildning, alltså på den tid de lagt ned och andra insatser de gjort, lönemässigt, säger Michael Tåhlin.

Sannolikt hoppas många högutbildade, som tar ett lägre kvalificerat jobb, att det ändå ska bli en språngbräda mot ett jobb som bättre passar deras kvalifikationer. Men så blir det, enligt forskningen, inte för fler än ungefär hälften.

- En stor undersökning vi har gjort visade att ungefär hälften av de överutbildade personerna var kvar på mindre kvalificerade jobb efter tio år. Så för många blir det alltså ett ganska varaktigt tillstånd, säger Michael Tåhlin.

Vad borde göras?

- Man borde nog ännu mer än i dag försöka styra om så att fler utbildar sig till yrken där det saknas arbetskraft, som yrkesutbildning på lägre högskolenivå, som industriarbeten och byggnadsarbeten, där det finns stora möjligheteter att få bra jobb i dag. Men det är svårt, inte minst därför att de yrkeslinjerna har dålig status i dag. Eftersom det handlar om attityder som finns både hos dem som ska utbilda sig och i samhället i stort så är det oerhört svårt att ändra på det, säger Michael Tåhlin.

- Man kan notera att exempelvis Socialdemokraterna som skulle kunna vara ett parti som driver frågor om arbetaryrkenas status har valt att inte göra det. Det behöver ju inte vara Socialdemokraternas fel men också i det partiet, som ändå är arbetarrörelsens kärna, verkar det vara ett större tryck på att minska antalet arbetare än att höja statusen på arbetaryrkena.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.